WeBarge neemt eerste semiautonome binnenschip in de vaart

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'River Drone I' van WeBarge
De ‘River Drone I’ van WeBarge

Binnenvaartoperator WeBarge heeft de ‘River Drone I’, het eerste van drie nieuwe hybride binnenschepen, in de vaart genomen. Het schip kan semiautonoom varen. De Stage V-dieselmotor kan later vervangen worden door alternatieve aandrijving.

In juli vorig jaar ondertekende Olivier De Smedt, general manager van WeBarge, een chartercontract met Naval Inland Navigation voor drie semiautonome ‘River Drone Barges’. De schepen zijn uitgerust met een Stage V-dieselmotor waarmee de schroeven elektrisch worden aangedreven. Het eerste van de drie schepen, de ‘River Drone I’ is zopas in de vaart genomen. Volgende maand volgt het tweede schip.

Eerste in Antwerpen

De schepen zijn uitgerust met het Seafarsysteem om semiautonoom te varen. “Het eerste jaar varen we nog met een volledige bemanning aan boord. Daarna zullen we semiautonoom varen. We zijn ook de eerste operator in Antwerpen met hybride schepen. De aandrijving gebeurt met een Stage V-dieselmotor die de schroeven elektrisch aandrijft. We zijn in gesprek met Zero Emission Services (ZES) om in de toekomst met batterijcontainers te werken die de elektrische stroom leveren”, legt De Smedt uit.

In de haven

De ‘River Drone I’ wordt in eerste instantie ingezet in de haven van Antwerpen. “Het tweede schip zal tussen de haven en de terminal van Van Moer Logistics in Vilvoorde varen. Het derde zal de terminal van Van Moer Logistics in Grobbendonk aanlopen”, zegt De Smedt.

De schepen hebben een laadvermogen van 4.000 ton, goed voor 220 teu op vier lagen en 276 teu op vijf lagen.

WeBarge neemt eerste semiautonome binnenschip in de vaart – Flows

WeBarge neemt eerste semiautonome binnenschip in de vaart

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'River Drone I' van WeBarge
De ‘River Drone I’ van WeBarge

Binnenvaartoperator WeBarge heeft de ‘River Drone I’, het eerste van drie nieuwe hybride binnenschepen, in de vaart genomen. Het schip kan semiautonoom varen. De Stage V-dieselmotor kan later vervangen worden door alternatieve aandrijving.

In juli vorig jaar ondertekende Olivier De Smedt, general manager van WeBarge, een chartercontract met Naval Inland Navigation voor drie semiautonome ‘River Drone Barges’. De schepen zijn uitgerust met een Stage V-dieselmotor waarmee de schroeven elektrisch worden aangedreven. Het eerste van de drie schepen, de ‘River Drone I’ is zopas in de vaart genomen. Volgende maand volgt het tweede schip.

Eerste in Antwerpen

De schepen zijn uitgerust met het Seafarsysteem om semiautonoom te varen. “Het eerste jaar varen we nog met een volledige bemanning aan boord. Daarna zullen we semiautonoom varen. We zijn ook de eerste operator in Antwerpen met hybride schepen. De aandrijving gebeurt met een Stage V-dieselmotor die de schroeven elektrisch aandrijft. We zijn in gesprek met Zero Emission Services (ZES) om in de toekomst met batterijcontainers te werken die de elektrische stroom leveren”, legt De Smedt uit.

In de haven

De ‘River Drone I’ wordt in eerste instantie ingezet in de haven van Antwerpen. “Het tweede schip zal tussen de haven en de terminal van Van Moer Logistics in Vilvoorde varen. Het derde zal de terminal van Van Moer Logistics in Grobbendonk aanlopen”, zegt De Smedt.

De schepen hebben een laadvermogen van 4.000 ton, goed voor 220 teu op vier lagen en 276 teu op vijf lagen.