Netwerkherschikking MSC kost MPET twee aanlopen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok
De MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC knoopt deze maand twee deepsea- en twee shortseadiensten aan elkaar. Dat heeft gevolgen voor vijf lijndiensten, waarbij er twee aanlopen per week in Antwerpen wegvallen.

De twee deepseadiensten die samengevoegd worden, zijn de ‘Ecuador to NWC’ Service die reefercontainers met bananen en andere lading aanvoert vanuit Ecuador en Centraal-Amerika naar Europa, en de ‘Scan Baltic to USA’ Service die de Baltic en Noord-Europa met de oostkust van Noord-Amerika verbindt.

In die twee diensten voeren tot nu toe samen veertien schepen. Door de twee lijnen te bundelen, zijn er voortaan maar elf meer nodig. Hun aantal kan verminderd worden omdat de Ecuadordienst op de terugweg naar Latijns-Amerika ook nog Boston bediende.

Aanloophavens

De samengevoegde ‘Ecuador – NWC & Scan Baltic – USA’ Service zal laden in Klaipeda, Gdynia, Göteborg, Bremerhaven, Antwerpen, Felixstowe en Le Havre voor Boston, New York, Philadelphia, Norfolk en Jacksonville. De Britse rederij Ellerman blijft op de trans-Atlantic slots kopen bij MSC.

Na Jacksonville gaat het via Freeport en Balboa naar Ecuador, waar in zowel Puerto Bolivar als Guayaquil geladen wordt. De schepen maken daarna nog tussenstops in Cristobal en Moin alvorens de Atlantische Oceaan over te steken richting Antwerpen, Rotterdam, Bremerhaven en opnieuw Klaipeda.

IPAK Service

Antwerpen wordt twee keer per rondreis aangelopen en behoudt dus de aanlopen van de vroegere diensten. Omdat de boten die uit Ecuador arriveren, nu doorvaren naar de Baltic, kan MSC wel de IPAK Service naar India/Pakistan beperken tot Noord-Europa.

Tot nu toe kwamen de schepen daarvan eerst lossen bij MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok om nadien door te varen naar Klaipeda en Gdynia en twee weken later opnieuw bij MPET te komen laden voor het Indische Subcontinent.

Door het wegvallen van het Baltische segment, zal de IPAK Service slechts een keer de Scheldehaven per week bedienen om er zowel te laden als te lossen. Het schrappen van Klaipeda en Gdynia zou in principe moeten betekenen dat er twee schepen minder nodig zijn, maar wegens het rondvaren rond Kaap de Goede Hoop heeft de IPAK-dienst nu juist drie extra boten nodig.

Liverpool

In het shortseasegment zet MSC een punt achter de wekelijkse feederdienst vanuit Antwerpen en Le Havre naar Liverpool, Portbury en de Schotse haven Greenock. Een bestaande dienst tussen een reeks Turkse havens en Liverpool zal nu ook Portbury, Greenock en Le Havre beginnen aanlopen om de verbindingen van de vroegere Liverpool Express over te nemen.

In die dienst tussen Turkije en Liverpool wordt geen stop in Antwerpen voorzien. Dat betekent dus dat Le Havre MSC’s enige hub in Noord-Europa wordt voor de doorvoer van lading naar de Britse westkust en die kant van Schotland.

Netwerkherschikking MSC kost MPET twee aanlopen – Flows

Netwerkherschikking MSC kost MPET twee aanlopen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok
De MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC knoopt deze maand twee deepsea- en twee shortseadiensten aan elkaar. Dat heeft gevolgen voor vijf lijndiensten, waarbij er twee aanlopen per week in Antwerpen wegvallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login