België niet herverkozen in raad Internationale Maritieme Organisatie

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Nationale vlaggen van lidstaten IMO
Nationale vlaggen van lidstaten IMO © IMO

België heeft geen zitje kunnen bemachtigen in de nieuwe raad van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De teleurstelling bij DG Scheepvaart is groot.

De 175 lidstaten van IMO, de maritieme dochter van de Verenigde Naties, beslisten op vrijdag 1 december 2023, wie de komende twee jaar mag zetelen in de raad. België is sinds 2009 actief lid van de raad in categorie C en hoopte voor de achtste keer op rij herverkozen te worden. Ter ondersteuning van de kandidatuur, lanceerde de dienst DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit en Vervoer een Belgische campagne, maar dat kon niet baten.

Rusland en Pacific

“We zijn verrast. We hebben evenveel stemmen gehaald als in 2021, maar dat aantal bleek dit jaar niet voldoende”, zegt Peter Claeyssens, directeur-generaal van de dienst DG Scheepvaart. “Europa heeft Rusland sterk veroordeeld (omwille van de Oekraïnecrisis, red.), terwijl Rusland nog altijd veel internationale steun geniet. Ik vermoed dat dit tegen ons heeft gespeeld en ons stemmen heeft gekost”, zegt hij. “Net zoals bij de vorige verkiezing hebben we ook bij de Pacific Islands niet goed gescoord. We vinden dat opmerkelijk aangezien we sterk hebben geïnvesteerd om de kleine eilandstaten nog meer bij IMO te betrekken.”

Geen stemrecht meer

De ontgoocheling is groot. “We hebben de laatste jaren heel sterk ingezet op internationaal beleid, zowel op het vlak van mensen als op het vlak van middelen. Naar de toekomst toe willen we dan ook nog meer samenwerken met FOD Buitenlandse Zaken en de relaties met de IMO-lidstaten nog beter aanhalen via de diplomatieke kanalen. Het geeft alvast stof tot nadenken. We zijn ontgoocheld, maar we blijven positief naar de volgende verkiezingen toe”, zegt Claeyssens.

Wat is het gevolg van de exit van België uit de raad? “We zullen iets minder inspraak hebben over de interne werking van IMO en de verdeling van de middelen en het strategisch plan”, duidt hij. “Uiteraard blijven we op alle niveaus actief binnen IMO, maar we hebben dus geen stemrecht meer. Niettemin is de impact hiervan niet zo groot aangezien er vooral bij consensus wordt beslist”, besluit hij.

Ook Rusland zetelt niet meer in de raad. Liberia neemt de zetel in het uitvoerend comité over.

Assembly

Ook de IMO Assembly kwam bij elkaar in Londen. Tijdens de bijeenkomst – die nog loopt tot en met 6 december – bepalen alle 175 lidstaten het werkprogramma en de budgetten van de komende twee jaar. Ook minister van Noordzee Paul Van Tigchelt is aanwezig. De belangrijkste thema’s voor België die in Londen worden behandeld, zijn autonome scheepvaart en maritieme beveiliging.

IMO telt binnen het uitvoerend comité drie categorieën om in te zetelen. De eerste is voor de staten met de grootste vloten, de tweede voor de staten met de grootste maritieme belangen en de derde groep is voor een correcte vertegenwoordiging van alle werelddelen. In totaal bestaat de raad uit 40 landen (van de 175 leden van IMO). De lijst met alle nieuwe leden in de raad van bestuur vindt u hier terug.

België niet herverkozen in raad Internationale Maritieme Organisatie – Flows

België niet herverkozen in raad Internationale Maritieme Organisatie

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Nationale vlaggen van lidstaten IMO
Nationale vlaggen van lidstaten IMO © IMO

België heeft geen zitje kunnen bemachtigen in de nieuwe raad van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De teleurstelling bij DG Scheepvaart is groot.

De 175 lidstaten van IMO, de maritieme dochter van de Verenigde Naties, beslisten op vrijdag 1 december 2023, wie de komende twee jaar mag zetelen in de raad. België is sinds 2009 actief lid van de raad in categorie C en hoopte voor de achtste keer op rij herverkozen te worden. Ter ondersteuning van de kandidatuur, lanceerde de dienst DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit en Vervoer een Belgische campagne, maar dat kon niet baten.

Rusland en Pacific

“We zijn verrast. We hebben evenveel stemmen gehaald als in 2021, maar dat aantal bleek dit jaar niet voldoende”, zegt Peter Claeyssens, directeur-generaal van de dienst DG Scheepvaart. “Europa heeft Rusland sterk veroordeeld (omwille van de Oekraïnecrisis, red.), terwijl Rusland nog altijd veel internationale steun geniet. Ik vermoed dat dit tegen ons heeft gespeeld en ons stemmen heeft gekost”, zegt hij. “Net zoals bij de vorige verkiezing hebben we ook bij de Pacific Islands niet goed gescoord. We vinden dat opmerkelijk aangezien we sterk hebben geïnvesteerd om de kleine eilandstaten nog meer bij IMO te betrekken.”

Geen stemrecht meer

De ontgoocheling is groot. “We hebben de laatste jaren heel sterk ingezet op internationaal beleid, zowel op het vlak van mensen als op het vlak van middelen. Naar de toekomst toe willen we dan ook nog meer samenwerken met FOD Buitenlandse Zaken en de relaties met de IMO-lidstaten nog beter aanhalen via de diplomatieke kanalen. Het geeft alvast stof tot nadenken. We zijn ontgoocheld, maar we blijven positief naar de volgende verkiezingen toe”, zegt Claeyssens.

Wat is het gevolg van de exit van België uit de raad? “We zullen iets minder inspraak hebben over de interne werking van IMO en de verdeling van de middelen en het strategisch plan”, duidt hij. “Uiteraard blijven we op alle niveaus actief binnen IMO, maar we hebben dus geen stemrecht meer. Niettemin is de impact hiervan niet zo groot aangezien er vooral bij consensus wordt beslist”, besluit hij.

Ook Rusland zetelt niet meer in de raad. Liberia neemt de zetel in het uitvoerend comité over.

Assembly

Ook de IMO Assembly kwam bij elkaar in Londen. Tijdens de bijeenkomst – die nog loopt tot en met 6 december – bepalen alle 175 lidstaten het werkprogramma en de budgetten van de komende twee jaar. Ook minister van Noordzee Paul Van Tigchelt is aanwezig. De belangrijkste thema’s voor België die in Londen worden behandeld, zijn autonome scheepvaart en maritieme beveiliging.

IMO telt binnen het uitvoerend comité drie categorieën om in te zetelen. De eerste is voor de staten met de grootste vloten, de tweede voor de staten met de grootste maritieme belangen en de derde groep is voor een correcte vertegenwoordiging van alle werelddelen. In totaal bestaat de raad uit 40 landen (van de 175 leden van IMO). De lijst met alle nieuwe leden in de raad van bestuur vindt u hier terug.