Scandlines bestelt hybride veerboot voor Vogelfluglinie

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Hybride vrachtferry van rederij Scandlines
Hybride vrachtferry van rederij Scandlines © Scandlines

Ferrymaatschappij Scandlines heeft een contract getekend met het Turkse Cemre voor de bouw van een emissieloze vrachtferry. Het schip zal in 2024 worden ingezet op de Vogelfluglinie tussen Puttgarden en Rødby, die Duitsland met Denemarken verbindt.

Met de nieuwbouw vervangt Scandlines de twee oudste schepen van de vloot: de 45 jaar oude ‘Holger Danske’ en de 40 jaar oude ‘Kronprins Frederik’. 

+23%

De gloednieuwe vrachtferry, uitgerust met batterijsysteem, zal beschikken over een laadcapaciteit van 1.200 lijnmeter (66 units). Dat is een verhoging van de huidige capaciteit met 23%. “De vraag naar extra ruimte neemt toe”,  meldt Carsten Nørland, CEO van Scandlines. “In 2021 is het aantal vrachteenheden al met 12% gestegen.” Vrachtwagens zullen zowel op het boven- als op het benedendek kunnen vervoerd worden. De constructie van het vaartuig maakt het ook mogelijk om het later aan te passen voor het transport van auto’s. 

Rødby

De veerboot van 147,4 meter lang en 25,4 meter breed zal in eerste instantie uitsluitend groene stroom laden in Rødby. Op langere termijn is het plan om ook in Puttgarden te kunnen opladen. 

Met meer dan 41.500 afvaarten op zeven ferry’s, vervoert Scandlines gemiddeld op een jaar tijd meer dan 7 miljoen passagiers, 1,7 miljoen auto’s en 700.000 vrachteenheden op de routes Puttgarden-Rødby en Rostock-Gedser. 

Julie Desmet