MSC kleeft prijs op Certified Pick up containers Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Rederij MSC hanteert vanaf 1 januari een toeslag per container in het kader van de Certified Pick up. De vergoeding bedraagt vier euro voor alle importcontainers. Verschillende andere Antwerpse maritieme spelers hebben nog geen tarief klaar.

Het systeem van de ‘Certified Pick up’ treedt op 1 januari 2021 in voege. Het nieuwe systeem regelt de vrijgave van containers op basis van versleutelde identificatie- en autorisatiegegevens en vervangt de fraudegevoelige pincodes. Het gebruik van het systeem komt evenwel met een prijskaartje. Rederij MSC deelt in een communicatie naar haar klanten mee dat de prijs per container, onder de noemer van een ‘Port Secure Release Fee’ (PSR), 4 euro bedraagt.

Geen extra CPU-kosten

Dat tarief geldt vanaf 1 januari voor alle volle importcontainers, reefers inbegrepen, en is te betalen door de importerende partij. De PSR omvat alle CPu-gerelateerde kosten voor de klant, voegt MSC toe. De klant hoeft zich na betaling niet meer te verwachten aan extra CPu-kosten, noch vanuit MSC, noch vanuit enige andere autoriteit. MSC integreert zijn bestaande Secure Container Release-systeem, ontwikkeld door T-Mining, in het CPu-systeem van het Havenbedrijf, dat ontwikkeld werd door NxtPort. 

Navraag bij enkele andere grote rederijen in Antwerpen leert dat MSC voorlopig als enige zo’n duidelijke prijs op het CPu-verhaal kleeft. Havenbedrijf Antwerpen plant morgen (27 november) en maandag (30 november) twee webinars met extra toelichting, het eerste in het Nederlands, het tweede in het Engels. Beide sessies zijn later opnieuw te bekijken. Op een goede maand van de invoering van het systeem leven er nog veel vragen over de praktische invulling van het systeem. Begin deze maand raakte al bekend dat het syteem in fases zal worden ingevoerd. 

Kostenplaatje

In een consultatienota van Port of Antwerp wordt alvast dieper ingegaan op het kostenplaatje van CPu. Daarin legt NxtPort het volgende voorstel ter vergoeding voor: de organisator van het zeetransport, de terminaloperator, de eerste gemachtigde en de transportorganisator die data moeten ingeven of ontvangen via de Certified Pick up-applicatie, zullen aan de gemachtigde dienstverlener (NxtPort) een jaarlijkse vaste vergoeding van 2.500 euro betalen om hun eigen informaticasysteem aan de Certified Pick up-applicatie via het onderliggende platform te koppelen. Als alternatief bestaat de mogelijkheid om ook via een web-interface toegang te krijgen tot de Certified Pick up-applicatie, zonder koppeling van de eigen IT-systemen. Bij keuze voor toegang tot deze web-interface zal een jaarlijkse vaste vergoeding van 250 euro verschuldigd zijn.

Variaties

Er is evenwel variatie mogelijk, gebaseerd op het aantal containers.

– Indien de transportorganisator minder dan 25 containers op een jaar vervoert vanaf terminals in de Antwerpse haven, zal de vaste jaarlijkse vergoeding voor de web-interface 125 euro bedragen.
– Indien de transportorganisator 25 of meer containers, maar minder dan 2.000 containers per jaar vervoert vanaf terminals in de Antwerpse haven, zal de jaarlijkse vergoeding voor de web-interface 250 euro bedragen.
– Indien de transportorganisator 2.000 of meer containers vervoert vanaf terminals in de Antwerpse haven, zal de jaarlijkse vergoeding voor de web-interface 500 euro bedragen.
– In het geval een havengebruiker er – binnen de grenzen van art. 5.6.3.1 van de havenpolitieverordening – voor zou opteren om uitsluitend gebruik te maken van een derde applicatie om aan de verplichtingen in het kader van Certified Pick up te voldoen, is geen vaste vergoeding verschuldigd.

Delen door drie

Per Certified Pick up onderworpen container (behalve in het geval van de lege shippers owned containers) zal een variabele vergoeding aangerekend worden die wordt verdeeld in drie gelijke delen tussen de organisator van het zeetransport, de terminaloperator en de eerste gemachtigde in het afhaalproces. De variabele vergoeding zal in de eerste jaren gradueel toenemen. Ze bedraagt 1,5 euro vanaf 1 januari 2021, 2 euro vanaf 1 januari 2022 en 2,5 euro vanaf 1 januari 2023. Die vergoeding geldt onverkort in het geval van gebruik – binnen de grenzen van art. 5.6.3.1 van de havenpolitieverordening – van een derde applicatie.

Michiel Leen

MSC kleeft prijs op Certified Pick up containers Antwerpen – Flows

MSC kleeft prijs op Certified Pick up containers Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Rederij MSC hanteert vanaf 1 januari een toeslag per container in het kader van de Certified Pick up. De vergoeding bedraagt vier euro voor alle importcontainers. Verschillende andere Antwerpse maritieme spelers hebben nog geen tarief klaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login