Zeiljacht Jacques Brel ‘Askoy II’ na 15 jaar te water gelaten

Reportage, Mensen
Flowsredactie
Zeiljacht 'Askoy II'
Zeiljacht ‘Askoy II’ © Georges Janssens

In Zeebrugge werd de ‘Askoy II’, die ooit toebehoorde aan zanger Jacques Brel, opnieuw te water gelaten. De renovatie heeft meer dan 15 jaar geduurd en meer dan een miljoen euro gekost. Het zeiljacht krijgt nu een nieuwe thuishaven bij de Royal Belgian Sailing Club in Zeebrugge.

De ‘Askoy II’ is een gerenoveerde en grotendeels nieuwgebouwde tweemaster zeiljacht. Het werd in 1959-1960 gebouwd op de scheepswerf Vandevoorde in Antwerpen voor de Belgische architect Hugo Van Kuyck (1902-1975), die lid en voorzitter was bij de Royal Yacht Club van België in Antwerpen.

Van Kuyck verkocht het schip in 1974 aan de Belgische zanger Jacques Brel (1929-1978). Samen zijn vriendin Maddly Bamy trok Brel ermee naar de Markiezeneilanden in de Stille Oceaan. Een slepende ziekte van Brel heeft ertoe geleid dat de ‘Askoy II’ terug werd verkocht in 1976.

Er volgden nog verschillende eigenaars tot het schip in 1993 tijdens een storm vastliep op een strand in Nieuw-Zeeland, waar het jarenlang verkommerde. Vele jaren later kon de vzw ‘Askoy II’ de eigendomsrechten verwerven om het uiteindelijk in 2008 uit het strand op te graven en naar België terug te brengen.

Het zijn de broers Piet en Staf Wittevrongel die zich bijzonder inzetten om het schip terug varend te maken. Het schip is ook erkend als Varend Erfgoed.

Tweede poging

Enkele weken geleden werd er een eerste poging tot tewaterlating ondernomen, maar door een onverwachts lek moest het schip weer op de wal worden geplaatst.

Een tweede poging op dinsdag 9 april lijkt nu zonder problemen te zijn verlopen. Ondanks uitlopers van een storm met harde winden tijdens de tewaterlating, kregen de kraanspecialisten en hun helpers de klus onder controle.

De ‘Askoy II’, zowat 40 ton en 20 meter lang, stond netjes opgesteld naast een binnendok in Zeebrugge. Na de nodige voorbereidingen kon het schip uit zijn bed worden gelicht. Even kwam de zwenkkiel naar beneden maar die werd al vlug terug in het schip gedraaid. Zachtjes werd het gevaarte dan in het water geplaatst.

Voor de veiligheid bleef het schip enkele uren aan de kraan bevestigd en werd alles gecontroleerd op mogelijke lekken. Als het weer het toelaat, zullen weldra de twee masten geplaatst worden en moet het schip worden gekeurd door de scheepvaartinspectie.

Inauguratie

Het heeft meer dan 15 jaar geduurd om het schip herop te bouwen en vaarklaar te maken en er werd meer dan een miljoen euro aan besteed. Nu krijgt de ‘Askoy II’ een nieuwe thuishaven in Zeebrugge bij de Royal Belgian Sailing Club.

Bij de huldiging op 4 mei 2024 zal een nieuwe start worden ingeluid. Waarschijnlijk zal ook de vriendin van Jacques Brel, Maddly Bamy, aanwezig zijn. Vervolgens zal de eerste maidentrip naar de Havenfeesten van Blankenberge worden gemaakt op 8 mei 2024.

Over de toekomst van het schip moet nog meer duidelijkheid komen, maar de bedoeling is wel om naast heel wat zeiltochten met gegadigden, vooral jongeren te begeesteren voor de watersport.

Tekst en foto’s: Georges Janssens

Zeiljacht Jacques Brel ‘Askoy II’ na 15 jaar te water gelaten – Flows

Zeiljacht Jacques Brel ‘Askoy II’ na 15 jaar te water gelaten

Reportage, Mensen
Flowsredactie
Zeiljacht 'Askoy II'
Zeiljacht ‘Askoy II’ © Georges Janssens

In Zeebrugge werd de ‘Askoy II’, die ooit toebehoorde aan zanger Jacques Brel, opnieuw te water gelaten. De renovatie heeft meer dan 15 jaar geduurd en meer dan een miljoen euro gekost. Het zeiljacht krijgt nu een nieuwe thuishaven bij de Royal Belgian Sailing Club in Zeebrugge.

De ‘Askoy II’ is een gerenoveerde en grotendeels nieuwgebouwde tweemaster zeiljacht. Het werd in 1959-1960 gebouwd op de scheepswerf Vandevoorde in Antwerpen voor de Belgische architect Hugo Van Kuyck (1902-1975), die lid en voorzitter was bij de Royal Yacht Club van België in Antwerpen.

Van Kuyck verkocht het schip in 1974 aan de Belgische zanger Jacques Brel (1929-1978). Samen zijn vriendin Maddly Bamy trok Brel ermee naar de Markiezeneilanden in de Stille Oceaan. Een slepende ziekte van Brel heeft ertoe geleid dat de ‘Askoy II’ terug werd verkocht in 1976.

Er volgden nog verschillende eigenaars tot het schip in 1993 tijdens een storm vastliep op een strand in Nieuw-Zeeland, waar het jarenlang verkommerde. Vele jaren later kon de vzw ‘Askoy II’ de eigendomsrechten verwerven om het uiteindelijk in 2008 uit het strand op te graven en naar België terug te brengen.

Het zijn de broers Piet en Staf Wittevrongel die zich bijzonder inzetten om het schip terug varend te maken. Het schip is ook erkend als Varend Erfgoed.

Tweede poging

Enkele weken geleden werd er een eerste poging tot tewaterlating ondernomen, maar door een onverwachts lek moest het schip weer op de wal worden geplaatst.

Een tweede poging op dinsdag 9 april lijkt nu zonder problemen te zijn verlopen. Ondanks uitlopers van een storm met harde winden tijdens de tewaterlating, kregen de kraanspecialisten en hun helpers de klus onder controle.

De ‘Askoy II’, zowat 40 ton en 20 meter lang, stond netjes opgesteld naast een binnendok in Zeebrugge. Na de nodige voorbereidingen kon het schip uit zijn bed worden gelicht. Even kwam de zwenkkiel naar beneden maar die werd al vlug terug in het schip gedraaid. Zachtjes werd het gevaarte dan in het water geplaatst.

Voor de veiligheid bleef het schip enkele uren aan de kraan bevestigd en werd alles gecontroleerd op mogelijke lekken. Als het weer het toelaat, zullen weldra de twee masten geplaatst worden en moet het schip worden gekeurd door de scheepvaartinspectie.

Inauguratie

Het heeft meer dan 15 jaar geduurd om het schip herop te bouwen en vaarklaar te maken en er werd meer dan een miljoen euro aan besteed. Nu krijgt de ‘Askoy II’ een nieuwe thuishaven in Zeebrugge bij de Royal Belgian Sailing Club.

Bij de huldiging op 4 mei 2024 zal een nieuwe start worden ingeluid. Waarschijnlijk zal ook de vriendin van Jacques Brel, Maddly Bamy, aanwezig zijn. Vervolgens zal de eerste maidentrip naar de Havenfeesten van Blankenberge worden gemaakt op 8 mei 2024.

Over de toekomst van het schip moet nog meer duidelijkheid komen, maar de bedoeling is wel om naast heel wat zeiltochten met gegadigden, vooral jongeren te begeesteren voor de watersport.

Tekst en foto’s: Georges Janssens