High & heavy-specialisten Nancy Monbaliu en Giannina D’Andrea (UECC)

Reportage, Mensen
Roel Jacobus
Giannina D'Andrea en Nancy Monbaliu
Giannina D’Andrea en Nancy Monbaliu © Roel Jacobus

Sterk van roro-operator UECC: de helft van het vierkoppige kantoor in Zeebrugge bestaat uit dames. De commerciële relaties voor high and heavy cargo zijn in goede handen bij Nancy Monbaliu, de operationele opvolging ervan bij Giannina D’Andrea.

“In de scheepvaart en bij onze cargoklanten is het nog altijd vooral een mannenwereld, maar er komen vrouwen bij”, zeggen Nancy Monbaliu (54) en Giannina D’Andrea (40). De shortsea roro-operator met hoofdkantoor in Oslo, is een 50-50 joint venture van het Noors-Zweedse Wallenius Lines en het Japanse NYK, het moederbedrijf van International Car Operators (ICO).

“Na vijftien jaar in het vastgoed, startte ik in 2004 bij ICO en maakte ik logistieke documenten op”, vertelt Monbaliu, commercieel coördinator high & heavy Benelux. “Toen UECC in 2006 een eigen kantoor in de Vismijnstraat opende, verhuisden we met een twintigtal mensen mee. Die vestiging groeide naar een twintigtal mensen met een eigen administratie en waterklerken.”

“Door de economische crisis van 2008-2009 werd beslist om alle kantoren in het Europese net te sluiten. Gelukkig kon ik terug naar ICO, waar ik in 2014 aan mijn huidige functie van commercieel verantwoordelijke voor high & heavy begon. Toen UECC in 2019 opnieuw een zelfstandig kantoor kreeg, stapte ik mee over. Vandaag werken hier in Zeebrugge vier mensen, allen specialisten voor de Beneluxmarkt. De centrale administratie gebeurt op het hoofdkwartier in Oslo en voor de waterklerken staat ICO in.”

Op de duur kon ik ook van de Oost-Europese chauffeurs de voornaamste dingen in hun taal begrijpen

Met hart en ziel

Ook D’Andrea uit Westkapelle heeft een verleden bij ICO. “Ik startte er in 2013 aan de gate. Daar heb ik heel veel geleerd over douanedocumenten, transport, de werking van de yard, het laden en lossen van schepen. Op de duur kon ik ook van de Oost-Europese chauffeurs de voornaamste dingen in hun taal begrijpen. Die job heb ik tien jaar met hart en ziel gedaan. Toch wilde ik ook eens doen wat ik nu doe, en Nancy had me gezegd: dit is het moment. Ik twijfelde nog even omdat ik graag bij ICO werkte en van een ploegsysteem naar de dag moest overschakelen.”

Op 1 september 2022 kwam ze voltijds in dienst bij UECC als operationeel coördinator voor high & heavy breakbulk Benelux. “Enerzijds ben ik betrokken bij het maken van boekingen en offertes voor high and heavy. Anderzijds coördineer ik mee het door-to-doortransport van breakbulk, waarvoor ik in omgekeerde richting transporteurs moet zoeken en prijzen opvragen.”

Maindeck vullen

Zeebrugge heeft een centrale positie in het Europese shortseanetwerk van UECC. De verbindingen bestrijken het ruime gebied van de Baltische Zee, de Noordzee, de Atlantische Kust en de Middellandse Zee. “De routes van heel Scandinavië tot in Turkije worden voornamelijk bepaald door de volumes van nieuwe wagens. Onze taak als specialisten in high and heavy cargo is van het maindeck te vullen. Dat is het centrale dek waar je de hoogste en grootste ladingen kunt plaatsen”, zegt Nancy.

“Op de schepen zelf komen wij weinig. Ik kom wel dagelijks op de kaai om de ladingen te controleren. We spelen kort op de bal want sommige goederen moeten heel snel weer vertrekken. Gelukkig ken ik tijdens mijn periode bij ICO zeer goed mijn weg op de kade”, vertelt Giannina.

Een glimlach werkt

“Het leuke aan onze jobs is de afwisseling”, zegt Nancy. “Je weet hoe de dag begint maar nooit hoe die zal eindigen. We hebben een heel breed gamma aan klanten, van de eenmansforwarders tot de grootste fabrikanten van voertuigen en machines, de zogenaamde original equipment manufacturers (OEM’s). We verschepen vooral voor bedrijven uit Nederland en uit de regio rond Antwerpen.”

Als je met de glimlach werkt, dan krijg je het meest gedaan

“Binnen UECC is Zeebrugge het kantoor met het grootste aantal klanten. Die spreiding is goed om pieken en dalen bij individuele klanten op te vangen. Aan de andere kant is het moeilijkste van ons beroep dat je met heel veel dingen tegelijk moet bezig zijn. We doen ons best om een snelle service te bieden, waarbij klanten binnen de twee tot vier uur antwoord op hun vraag krijgen. Het is zo belangrijk om happy customers te krijgen en te houden”, vertelt Nancy verder.

“Dat was ook al zo aan de gate: als je met de glimlach werkt, dan krijg je het meest gedaan”, bevestigt Giannina. “Die aandacht voor talrijke aspecten is wel iets dat je moet leren, zeker voor speciale transporten komt er heel wat bij kijken. Na een half jaar ervaring begint dit al aardig te lukken, dankzij de steun van de collega’s.”

High & heavy-specialisten Nancy Monbaliu en Giannina D’Andrea (UECC) – Flows

High & heavy-specialisten Nancy Monbaliu en Giannina D’Andrea (UECC)

Reportage, Mensen
Roel Jacobus
Giannina D'Andrea en Nancy Monbaliu
Giannina D’Andrea en Nancy Monbaliu © Roel Jacobus

Sterk van roro-operator UECC: de helft van het vierkoppige kantoor in Zeebrugge bestaat uit dames. De commerciële relaties voor high and heavy cargo zijn in goede handen bij Nancy Monbaliu, de operationele opvolging ervan bij Giannina D’Andrea.

“In de scheepvaart en bij onze cargoklanten is het nog altijd vooral een mannenwereld, maar er komen vrouwen bij”, zeggen Nancy Monbaliu (54) en Giannina D’Andrea (40). De shortsea roro-operator met hoofdkantoor in Oslo, is een 50-50 joint venture van het Noors-Zweedse Wallenius Lines en het Japanse NYK, het moederbedrijf van International Car Operators (ICO).

“Na vijftien jaar in het vastgoed, startte ik in 2004 bij ICO en maakte ik logistieke documenten op”, vertelt Monbaliu, commercieel coördinator high & heavy Benelux. “Toen UECC in 2006 een eigen kantoor in de Vismijnstraat opende, verhuisden we met een twintigtal mensen mee. Die vestiging groeide naar een twintigtal mensen met een eigen administratie en waterklerken.”

“Door de economische crisis van 2008-2009 werd beslist om alle kantoren in het Europese net te sluiten. Gelukkig kon ik terug naar ICO, waar ik in 2014 aan mijn huidige functie van commercieel verantwoordelijke voor high & heavy begon. Toen UECC in 2019 opnieuw een zelfstandig kantoor kreeg, stapte ik mee over. Vandaag werken hier in Zeebrugge vier mensen, allen specialisten voor de Beneluxmarkt. De centrale administratie gebeurt op het hoofdkwartier in Oslo en voor de waterklerken staat ICO in.”

Op de duur kon ik ook van de Oost-Europese chauffeurs de voornaamste dingen in hun taal begrijpen

Met hart en ziel

Ook D’Andrea uit Westkapelle heeft een verleden bij ICO. “Ik startte er in 2013 aan de gate. Daar heb ik heel veel geleerd over douanedocumenten, transport, de werking van de yard, het laden en lossen van schepen. Op de duur kon ik ook van de Oost-Europese chauffeurs de voornaamste dingen in hun taal begrijpen. Die job heb ik tien jaar met hart en ziel gedaan. Toch wilde ik ook eens doen wat ik nu doe, en Nancy had me gezegd: dit is het moment. Ik twijfelde nog even omdat ik graag bij ICO werkte en van een ploegsysteem naar de dag moest overschakelen.”

Op 1 september 2022 kwam ze voltijds in dienst bij UECC als operationeel coördinator voor high & heavy breakbulk Benelux. “Enerzijds ben ik betrokken bij het maken van boekingen en offertes voor high and heavy. Anderzijds coördineer ik mee het door-to-doortransport van breakbulk, waarvoor ik in omgekeerde richting transporteurs moet zoeken en prijzen opvragen.”

Maindeck vullen

Zeebrugge heeft een centrale positie in het Europese shortseanetwerk van UECC. De verbindingen bestrijken het ruime gebied van de Baltische Zee, de Noordzee, de Atlantische Kust en de Middellandse Zee. “De routes van heel Scandinavië tot in Turkije worden voornamelijk bepaald door de volumes van nieuwe wagens. Onze taak als specialisten in high and heavy cargo is van het maindeck te vullen. Dat is het centrale dek waar je de hoogste en grootste ladingen kunt plaatsen”, zegt Nancy.

“Op de schepen zelf komen wij weinig. Ik kom wel dagelijks op de kaai om de ladingen te controleren. We spelen kort op de bal want sommige goederen moeten heel snel weer vertrekken. Gelukkig ken ik tijdens mijn periode bij ICO zeer goed mijn weg op de kade”, vertelt Giannina.

Een glimlach werkt

“Het leuke aan onze jobs is de afwisseling”, zegt Nancy. “Je weet hoe de dag begint maar nooit hoe die zal eindigen. We hebben een heel breed gamma aan klanten, van de eenmansforwarders tot de grootste fabrikanten van voertuigen en machines, de zogenaamde original equipment manufacturers (OEM’s). We verschepen vooral voor bedrijven uit Nederland en uit de regio rond Antwerpen.”

Als je met de glimlach werkt, dan krijg je het meest gedaan

“Binnen UECC is Zeebrugge het kantoor met het grootste aantal klanten. Die spreiding is goed om pieken en dalen bij individuele klanten op te vangen. Aan de andere kant is het moeilijkste van ons beroep dat je met heel veel dingen tegelijk moet bezig zijn. We doen ons best om een snelle service te bieden, waarbij klanten binnen de twee tot vier uur antwoord op hun vraag krijgen. Het is zo belangrijk om happy customers te krijgen en te houden”, vertelt Nancy verder.

“Dat was ook al zo aan de gate: als je met de glimlach werkt, dan krijg je het meest gedaan”, bevestigt Giannina. “Die aandacht voor talrijke aspecten is wel iets dat je moet leren, zeker voor speciale transporten komt er heel wat bij kijken. Na een half jaar ervaring begint dit al aardig te lukken, dankzij de steun van de collega’s.”