Spoorbedieningsprotocol Zuidnatie vormt leidraad voor alle terminals

Nieuws, Mensen
Koen Heinen

Zuidnatie heeft een nieuw spoorbedieningsprotocol uitgewerkt dat als template kan dienen voor andere terminals. Het protocol zorgt voor een goede en transparante samenwerking met de spooroperatoren die de dienstvoorziening van Zuidnatie gebruiken.

Een verordening van de Europese Commissie verplicht dat ondernemingen met een eigen spooraansluiting op hun website een spoorbedieningsprotocol publiceren. Zuidnatie had al zo’n protocol met spooroperator Lineas, maar door de komst van meerdere operatoren was een nieuw protocol nodig dat voor alle operatoren geldt. “Het protocol is belangrijk, geldt voor alle spooroperatoren en is niet-discriminatoir. Met de Oosterweelwerken en het project voor de extra containercapaciteit in de haven (ECA) in gedachte, willen we als Zuidnatie de modal shift helpen realiseren. Daarom moeten we beter samenwerken met de spooroperatoren. Het nieuwe spoorbedieningsprotocol staat op onze website, het moet niet ondertekend worden. Het gaat in op 1 augustus 2020”, legt Frank Provinciael, transportmanager van Zuidnatie, uit.

Samenwerking tussen operatoren

Het nieuwe protocol werd opgesteld in samenwerking met Railport Antwerpen en Alfaport Voka. “Omdat meerdere spooroperatoren actief zijn, kan dat tot conflicten leiden rond de voorrangsregels”, zegt Eliene Van Aken, adviseur Mobiliteit en Intermodaliteit van Alfaport Voka.

“Dit protocol gaat verder dan de Europese verordening. Naast de toegangsvoorwaarden op de site van het bedrijf, staan er ook operationele afspraken in die als standaardprotocol dienen”, zegt Nils Van Vliet, CEO Railport Antwerpen.

“Zolang er één operator is, is er geen probleem maar met meerdere operatoren is een protocol nodig. Het zal ook de samenwerking tussen de operatoren opdrijven en hen verplichten om onderling te communiceren. Nu gebeurt het dat bepaalde wagons niet worden weggetrokken of geplaatst”, vult Frank Provinciael aan.

Modal shift

Het protocol is ook belangrijk voor de modal-shiftdoelstelling van de haven van Antwerpen. “De last mile is heel belangrijk voor het hele transport op de spoorsectie Oorderen. Met het protocol verloopt de bediening efficiënter”, zegt Provinciael. “Door samen te werken verloopt heel het spoortraject efficiënter”, zegt ook Eliene Van Aken.

“Als Zuidnatie zetten wij sterk in op de modal shift met onze lichter, Antwerp Railhouse en ons fietsplan. Daarmee willen we zoveel mogelijk volumes van de weg naar spoor en binnenvaart halen. Nu staan we allemaal in de file. We moeten zoveel mogelijk op een constructieve manier samenwerken”, onderstreept Provinciael.

Industrie

Vanuit de industrie is er veel steun voor het project. “ArcelorMittal is een van de trekkers. Zij willen zoveel mogelijk volumes op het spoor zetten en zijn vragende partij voor zo’n protocol”, zegt Provinciael.

“Zuidnatie heeft een goede aanzet gegeven. De algemene afspraken kunnen afgestemd worden met de verschillende terminals. Die kunnen nog wel hun eigen gebruiksvoorwaarden hanteren. Binnenkort zullen we met Alfaport Voka workshops organiseren met een aantal bedrijven waarbij het protocol van Zuidnatie als template zal dienen en om te zien hoe we dit verder kunnen uniformiseren”, zegt Van Aken.

“In een volgende stap gaan we volop inzetten op digitalisering”, besluit Van Vliet.

Koen Heinen

Spoorbedieningsprotocol Zuidnatie vormt leidraad voor alle terminals – Flows

Spoorbedieningsprotocol Zuidnatie vormt leidraad voor alle terminals

Nieuws, Mensen
Koen Heinen

Zuidnatie heeft een nieuw spoorbedieningsprotocol uitgewerkt dat als template kan dienen voor andere terminals. Het protocol zorgt voor een goede en transparante samenwerking met de spooroperatoren die de dienstvoorziening van Zuidnatie gebruiken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login