Douaniers Liege Airport staken tegen inkrimping nachtdiensten

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
Douanewagen
Douanewagen © CM

De douanebeambten op de luchthaven van Luik staken sinds maandag 11 december uit protest tegen de beslissing om de nachtdiensten drastisch in te krimpen. De vakbonden vrezen ook voor een verhuis van de douanediensten naar de luchthaven van Oostende.

Aanleiding van de actie is de ontevredenheid over de vermindering van de nachtprestaties van de douanediensten. Volgens de woordvoerster van de douane wordt de dienstregeling gewijzigd omdat het aantal nachtvluchten is afgenomen, en dan vooral de nachtelijke activiteiten van TNT. “We hebben de afgelopen jaren een sterke afname van het aantal nachtvluchten gezien, van 65% in 2020 tot 30% nu”, zegt Florence Angelici. “Dit percentage nachtvluchten zou de komende jaren geleidelijk moeten afnemen, met een gematigde groei van de intra-Europese activiteiten van Fedex en een sterkere groei van de algemene vrachtvluchten, met een hoog aandeel vluchten overdag. De luchthaven moedigt vluchten overdag aan om de levenskwaliteit van de omwonenden te verbeteren.

Negatieve impact

Ludovic Luciani, permanent secretaris van de Waalse christelijke vakbond CSC, beweert dat die maatregel een “negatieve impact heeft op de economische activiteit van bedrijven die op en rond de luchthaven gevestigd zijn.” Dat meldt Belga. Volgens de vakbond staat de beslissing ook haaks op de ontwikkeling van de Luikse luchthaven en brengt ze duizenden banen in gevaar. De vakbonden vrezen dat de vermindering van de nachturen niet meer dan een schijnvertoning is om de douanediensten te verhuizen naar de luchthaven van Oostende.

Twee maatregelen

De douaneambtenaren legden maandagochtend 11 december het werk neer. Om de vakantie van de mensen en de economische activiteiten van de bedrijven niet te verstoren, vragen de vakbonden aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem om twee onmiddellijke maatregelen te nemen: een moratorium op de opeenvolgende verschuivingen van de douanediensten en een sociaal overleg met de betrokken ministers.

De vakbonden vragen ook dat de douanediensten worden erkend als civiele, openbare en militaire veiligheidsdiensten om af te wijken van de wet van 14 december 2000, die bepaalde aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de publieke sector vastlegt. Ze vragen ook garanties voor de levenskwaliteit van het personeel en een reële mogelijkheid om af te stappen van ploegenarbeid. Tot slot wil de christelijke vakbond dat er rekening wordt gehouden met het zware karakter van het douaniersberoep.

Overleg met vakbonden

De impact op de luchthaven is beperkt, vertelt Florence Angelici. “De goederen die voor inspectie waren geselecteerd en vandaag waren gepland, moeten opnieuw worden gepland. Wat de aangiften (invoer) betreft, zullen alle aangiften die geen problemen opleveren automatisch worden vrijgegeven, aangezien de risicoanalyse geautomatiseerd is.”

Wat het douanevervoer betreft, is de impact beperkt tot bepaalde bedrijven die geen facilitaire vergunningen hebben. “Voor deze bedrijven zal de tijd die nodig is om de goederen vrij te geven, worden vertraagd (maximum twee uur) omdat niemand handmatig zal ingrijpen om de vrijgave van het document te versnellen.”

Morgen, dinsdag 12 december, is er overleg met de vakbonden gepland.

Douaniers Liege Airport staken tegen inkrimping nachtdiensten – Flows

Douaniers Liege Airport staken tegen inkrimping nachtdiensten

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
Douanewagen
Douanewagen © CM

De douanebeambten op de luchthaven van Luik staken sinds maandag 11 december uit protest tegen de beslissing om de nachtdiensten drastisch in te krimpen. De vakbonden vrezen ook voor een verhuis van de douanediensten naar de luchthaven van Oostende.

Aanleiding van de actie is de ontevredenheid over de vermindering van de nachtprestaties van de douanediensten. Volgens de woordvoerster van de douane wordt de dienstregeling gewijzigd omdat het aantal nachtvluchten is afgenomen, en dan vooral de nachtelijke activiteiten van TNT. “We hebben de afgelopen jaren een sterke afname van het aantal nachtvluchten gezien, van 65% in 2020 tot 30% nu”, zegt Florence Angelici. “Dit percentage nachtvluchten zou de komende jaren geleidelijk moeten afnemen, met een gematigde groei van de intra-Europese activiteiten van Fedex en een sterkere groei van de algemene vrachtvluchten, met een hoog aandeel vluchten overdag. De luchthaven moedigt vluchten overdag aan om de levenskwaliteit van de omwonenden te verbeteren.

Negatieve impact

Ludovic Luciani, permanent secretaris van de Waalse christelijke vakbond CSC, beweert dat die maatregel een “negatieve impact heeft op de economische activiteit van bedrijven die op en rond de luchthaven gevestigd zijn.” Dat meldt Belga. Volgens de vakbond staat de beslissing ook haaks op de ontwikkeling van de Luikse luchthaven en brengt ze duizenden banen in gevaar. De vakbonden vrezen dat de vermindering van de nachturen niet meer dan een schijnvertoning is om de douanediensten te verhuizen naar de luchthaven van Oostende.

Twee maatregelen

De douaneambtenaren legden maandagochtend 11 december het werk neer. Om de vakantie van de mensen en de economische activiteiten van de bedrijven niet te verstoren, vragen de vakbonden aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem om twee onmiddellijke maatregelen te nemen: een moratorium op de opeenvolgende verschuivingen van de douanediensten en een sociaal overleg met de betrokken ministers.

De vakbonden vragen ook dat de douanediensten worden erkend als civiele, openbare en militaire veiligheidsdiensten om af te wijken van de wet van 14 december 2000, die bepaalde aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de publieke sector vastlegt. Ze vragen ook garanties voor de levenskwaliteit van het personeel en een reële mogelijkheid om af te stappen van ploegenarbeid. Tot slot wil de christelijke vakbond dat er rekening wordt gehouden met het zware karakter van het douaniersberoep.

Overleg met vakbonden

De impact op de luchthaven is beperkt, vertelt Florence Angelici. “De goederen die voor inspectie waren geselecteerd en vandaag waren gepland, moeten opnieuw worden gepland. Wat de aangiften (invoer) betreft, zullen alle aangiften die geen problemen opleveren automatisch worden vrijgegeven, aangezien de risicoanalyse geautomatiseerd is.”

Wat het douanevervoer betreft, is de impact beperkt tot bepaalde bedrijven die geen facilitaire vergunningen hebben. “Voor deze bedrijven zal de tijd die nodig is om de goederen vrij te geven, worden vertraagd (maximum twee uur) omdat niemand handmatig zal ingrijpen om de vrijgave van het document te versnellen.”

Morgen, dinsdag 12 december, is er overleg met de vakbonden gepland.