Opwaardering sluizencomplex Lommel voor schepen 85 meter op tafel

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
20230315 kanaal Bocholt-Herentals
Het kanaal Bocholt-Herentals ter hoogte van het sluizencomplex Blauwe Kei © Google Maps

Om het kanaal Bocholt-Herentals toegankelijk te maken voor grotere schepen, wordt een studietraject opgestart voor de opwaardering van het sluizencomplex Blauwe Kei op de grens Lommel-Mol. In het najaar moet een alternatievennota klaar zijn.

Hoewel het kanaal zelf het varen met schepen tot 85 meter toelaat, is de doorvaart door de drie bestaande sluizen aan de Blauwe Kei beperkt tot schepen met een lengte tot 55 meter en een maximaal laadvermogen van 650 ton (klasse II). Daardoor moeten grotere schepen op dit moment vanuit Lommel ongeveer 120 kilometer omvaren via de Zuid-Willemsvaart om de haven van Antwerpen te bereiken. De sluizen dateren van halfweg de 19e eeuw en overwinnen over een afstand van nauwelijks 2,5 kilometer een hoogteverschil van net geen 13 meter.

Wegwerken bottleneck

Het consortium Arcadis-SBE kreeg de opdracht om een onderbouwde visie voor de opwaardering op te maken in samenspraak met de betrokken stakeholders. “Een studie in opdracht van De Vlaamse Waterweg moet uitsluitsel geven over de vervanging van de drie sluizen door één grotere. Daardoor zouden we niet alleen de binnenvaart maar ook de economische potentie van Noord-Limburg een extra stimulans geven”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.

Limburg heeft het potentieel om hét scharnierpunt tussen Vlaanderen en de rest van West-Europa te zijn

Omdat de betreffende kanaalzone in een waardevolle omgeving ligt die aandacht en zorgzaamheid vraagt voor zowel natuur, erfgoed als recreatie, moet de studie oplossingen aanreiken voor het wegwerken van de bottleneck met respect voor omgeving en natuur.

“Limburg heeft het potentieel om hét scharnierpunt tussen Vlaanderen en de rest van West-Europa te zijn. Investeringen in nieuwe of aanpassingen aan bestaande infrastructuur zijn dan ook noodzakelijk en vormen een belangrijke schakel in de omslag  naar meer goederentransport over water of op het spoor”, benadrukt de minister.

Er wordt een omgevingsanalyse opgemaakt en de alternatievennota zou in het najaar van 2023 moeten afgerond zijn.

BCTN

De plannen voor het opwaarderen van het sluizencomplex Blauwe Kei zijn mogelijk goed nieuws voor terminaloperator BCTN, die zopas een omgevingsvergunning kreeg voor een nieuwe containerterminal op het bedrijvenpark Kristalpark III in Lommel aan het kanaal van Beverlo. De terminal wordt een satelliet van de terminal van BCTN in Meerhout. Vanuit Lommel wil het bedrijf een feederdienst met kleine schepen opstarten naar Meerhout via het kanaal Bocholt-Herentals en het Albertkanaal. In Meerhout kunnen de containers overgeladen worden op grotere schepen richting haven van Antwerpen.

Opwaardering sluizencomplex Lommel voor schepen 85 meter op tafel – Flows

Opwaardering sluizencomplex Lommel voor schepen 85 meter op tafel

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
20230315 kanaal Bocholt-Herentals
Het kanaal Bocholt-Herentals ter hoogte van het sluizencomplex Blauwe Kei © Google Maps

Om het kanaal Bocholt-Herentals toegankelijk te maken voor grotere schepen, wordt een studietraject opgestart voor de opwaardering van het sluizencomplex Blauwe Kei op de grens Lommel-Mol. In het najaar moet een alternatievennota klaar zijn.

Hoewel het kanaal zelf het varen met schepen tot 85 meter toelaat, is de doorvaart door de drie bestaande sluizen aan de Blauwe Kei beperkt tot schepen met een lengte tot 55 meter en een maximaal laadvermogen van 650 ton (klasse II). Daardoor moeten grotere schepen op dit moment vanuit Lommel ongeveer 120 kilometer omvaren via de Zuid-Willemsvaart om de haven van Antwerpen te bereiken. De sluizen dateren van halfweg de 19e eeuw en overwinnen over een afstand van nauwelijks 2,5 kilometer een hoogteverschil van net geen 13 meter.

Wegwerken bottleneck

Het consortium Arcadis-SBE kreeg de opdracht om een onderbouwde visie voor de opwaardering op te maken in samenspraak met de betrokken stakeholders. “Een studie in opdracht van De Vlaamse Waterweg moet uitsluitsel geven over de vervanging van de drie sluizen door één grotere. Daardoor zouden we niet alleen de binnenvaart maar ook de economische potentie van Noord-Limburg een extra stimulans geven”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.

Limburg heeft het potentieel om hét scharnierpunt tussen Vlaanderen en de rest van West-Europa te zijn

Omdat de betreffende kanaalzone in een waardevolle omgeving ligt die aandacht en zorgzaamheid vraagt voor zowel natuur, erfgoed als recreatie, moet de studie oplossingen aanreiken voor het wegwerken van de bottleneck met respect voor omgeving en natuur.

“Limburg heeft het potentieel om hét scharnierpunt tussen Vlaanderen en de rest van West-Europa te zijn. Investeringen in nieuwe of aanpassingen aan bestaande infrastructuur zijn dan ook noodzakelijk en vormen een belangrijke schakel in de omslag  naar meer goederentransport over water of op het spoor”, benadrukt de minister.

Er wordt een omgevingsanalyse opgemaakt en de alternatievennota zou in het najaar van 2023 moeten afgerond zijn.

BCTN

De plannen voor het opwaarderen van het sluizencomplex Blauwe Kei zijn mogelijk goed nieuws voor terminaloperator BCTN, die zopas een omgevingsvergunning kreeg voor een nieuwe containerterminal op het bedrijvenpark Kristalpark III in Lommel aan het kanaal van Beverlo. De terminal wordt een satelliet van de terminal van BCTN in Meerhout. Vanuit Lommel wil het bedrijf een feederdienst met kleine schepen opstarten naar Meerhout via het kanaal Bocholt-Herentals en het Albertkanaal. In Meerhout kunnen de containers overgeladen worden op grotere schepen richting haven van Antwerpen.