Op de ingestorte dekken van de ‘Fremantle Highway’ is het te gevaarlijk om de uitgebrande en vaak gesmolten wagens te verwijderen. Volgens het bergingsbedrijf Boskalis is daarvoor pas tegen het jaareinde het nodige materiaal beschikbaar.
Het opruimen van de ‘Fremantle Highway’ blijkt een zware en ingewikkelde klus. De Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis, die het uitgebrande autoschip vorige week naar de Eemshaven in Noord-Groningen sleepte, brengt de situatie aan boord in kaart. Het schip vervoerde 3.784 auto’s, waarvan 498 elektrische voertuigen.
Er was al bekend dat de onderste dekken één tot vier ongeschonden waren. Ook de machinekamer is nog intact. Boskalis onderzoekt nu of de laadklep van het schip nog werkt. Via die weg zouden een duizendtal auto’s op de onderste dekken van boord kunnen rijden of gerold worden. Dek vijf is leeg. Maar de bovenliggende dekken zes tot tien zijn zwaar getroffen door brand die van dinsdagavond 25 juli tot en met 1 august woedde.
Geen kranen beschikbaar
“Op de ingestorte dekken is het te gevaarlijk om te werken”, vertelde Boskalis aan de Leeuwarder Courant. Daardoor kunnen naar schatting 2.700 uitgebrande en vaak grotendeels gesmolten auto’s niet uit het schip gehaald worden.
Bovendien is er volgens Boskalis geen geschikt materiaal voor het ruimen van al die wrakken beschikbaar. Het zal maanden duren om het nodige materiaal ter plaatse te brengen, maar de ‘Fremantle Highway’ mag slechts tot uiterlijk 14 oktober blijven liggen. Daarna is de kade van de Julianahaven in de Eemshaven voor een ander schip gereserveerd.
Rolls Royce
Het drijvende autokerkhof blijft dus zeker nog twee maanden aan de kade liggen. Volgens het Dagblad van het Noorden telt de lading wagens van onder meer de merken BMW, MINI, Rolls Royce, Mercedes en Volkswagen.
Allicht zijn aan boord heel wat auto’s die in Zeebrugge geladen werden. Dat was op zaterdag 22 juli de voorlaatste halte van de ‘Fremantle Highway’, vooraleer het schip op dinsdag 25 juli vanuit Bremerhaven vertrok. Het schip van de Japanse eigenaar Shoei Kishen Kaisha voer een rotatie van “K” Line tussen Japan en West-Europa. Bij de brand ter hoogte van Ameland viel een dodelijk slachtoffer en raakten de 22 andere opvarenden gewond.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.