Toeteractie, Brussels Airport, woon-werkverkeer, Rotterdam en MSC

Kort, Varia
Koen Heinen
Vaccintransport Brussels Airport
Vaccintransport op Brucargo © Brussels Airport

BTB-ABVV wil overleg rond de snelheidsbeperking voor trucks in Gentbrugge, het vrachtvolume op Brussels Airport is gedaald, de auto verliest licht terrein in het woon-werkverkeer en de EU en de NAVO willen kritieke infrastructuur beter beschermen.

BTB-ABVV –

Transportvakbond BTB-ABVV heeft een overleg gepleegd met vrachtwagenchauffeurs over hun toeteractie op het E17-viaduct in Gentbrugge als protest tegen de verlaagde snelheid voor trucks van 70 kilometer per uur. Steven Steyaert, propagandist BTB-ABVV: “Alleen als er naar elkaar geluisterd wordt en er overleg gepleegd wordt, kan er een oplossing komen. Wij vragen samen met de actiegroep toeteren op de E17 aan alle truckers om de dialoog met alle betrokkenen een kans te geven en de toeteractie stop te zetten. Een verdere escalatie tussen alle partijen heeft geen zin.” (YDS)

BRUSSELS AIRPORT –

Uit de jaarcijfers van Brussels Airport blijkt dat het totale vrachtvolume 775.271 ton bedroeg of een daling van 8% ten opzichte van 2021. De vrachtvolumes stonden het hele jaar onder druk als gevolg van de aanhoudende politieke spanningen, lockdowns in China, de dreigende recessie en de impact ervan op de e-commerce. De daling valt ook te verklaren door het feit dat 2021 een recordjaar (+30%) was voor Brucargo. Het segment volvracht daalde met 13%. De vracht aan boord van passagiersvliegtuigen steeg met 27% door de continue stijging van het aantal passagiersvluchten. De expresdiensten ten slotte zagen een daling van 13%. (MDV)

WOON-WERKVERVKEER –

Volgens de mobiliteitsbarometer van hr-dienstenbedrijf Acerta verliest de auto een klein beetje terrein voor woon-werkverkeer. Het aandeel daalde vorig jaar van 78,4% naar 77,9%. De fiets bereikt ondertussen ruim 35% van de werknemers, 7,4% meer dan een jaar eerder. Ook het openbaar vervoer steeg met 5,3% tegenover 2021. Bedrijven geven personeel wel opnieuw meer bedrijfswagens. Vorig jaar was dat 23% tegenover 22,3% in 2021. (KH)

TRANSPORTINFRASTRUCTUUR –

De EU en de NAVO zullen een taskforce oprichten die onderzoekt hoe de kritieke infrastructuur op het vlak van transport en energie beter beschermd kan worden. Aanleiding zijn de spanningen met Rusland en de oorlog in Oekraïne, zo meldt Belga. De werkgroep zal onderzoeken welke inspanningen gedaan kunnen worden in de domeinen van transport, energie, digitale zaken en ruimtevaart. Bedoeling is kritieke infrastructuur weerbaarder te maken tegen potentiële bedreigingen en maatregelen te nemen om mogelijke kwetsbaarheden af te bouwen. (KH)

ROTTERDAM –

De rechtbank in Rotterdam heeft de nog in aanbouw zijnde HES Hartel Tank Terminal op de Maasvlakte failliet verklaard. De coronacrisis en een brand op de site leidden tot vertraging van de bouwwerken en extra kosten. De terminal had al in 2019 klaar moeten zijn, zo meldt Logistiek.nl. Voor HES International is het financieel niet langer mogelijk om de terminal verder af te werken. Temeer daar de eindgebruiker van de terminal, het olieconcern BP, zich door de vertraging niet meer gebonden voelde aan het contract. Er is een curator aangesteld en er zou al interesse zijn van een aantal Rotterdamse ondernemingen. Van de 71 terminalmedewerkers zouden er een 60-tal hun baan verliezen. (KH)

MAERSK AIR CARGO –

Maersk vervangt vanaf volgende maand de naam Senator door Maersk Air Cargo. De Deense rederij versterkte haar positie in de mondiale luchtvrachtindustrie door de overname van de Duitse expediteur Senator International. Senator krijgt nu dezelfde naam als de luchtvrachtmaatschappij van Maersk. Met de overname van Senator wilde Maersk zijn luchtvrachtcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en een breder netwerk creëren om nog beter aan de behoeften van klanten te voldoen. (MDV)

MSC –

TIL (Terminal Investment Limited), de terminaldochter van scheepvaartgroep MSC, heeft de Terminal Darsena Toscana Srl (TDT) in de haven van Livorno in Italië overgenomen van de Gruppo Investimenti Portuali. Volgens WorldCargo News is het via CSM Italia-Gate SpA, een 100% dochter van TIL, die ook al de MCT Gioia Tauro uitbaat, dat de overname gerealiseerd wordt. TDT is de grootste terminaloperator in Livorno. De onderneming ging in 1997 van start. Recent startte ze de werken op voor de bouw van ‘Piattaforma Europa’, een nieuwe containerterminal met 1.200 meter kaailengte, 16 meter waterdiepte en 18 ha terminaloppervlakte, goed voor een capaciteit van 2,2 miljoen teu. De oplevering is voorzien in 2027. Aan het project hangt een prijskaartje van 420 miljoen euro. (KH)

SPOORVERVOER CHINA-EUROPA –

Het spoorvervoer tussen China en Europa is vorig jaar met 9% gegroeid tegenover 2021, zo meldt Railfreight.com. In totaal werden 16.000 treinritten gereden en werden daarbij 1,6 miljoen teu vervoerd. De cijfers zijn afkomstig van de China National Railway Group Work Conference. Railfreight.com betwijfelt of ze indicatief zijn voor de actuele trafiek tussen China en Europa aangezien China National Railway Rusland als een Europese bestemming beschouwt. Het verkeer tussen de Europese hubs en China daalde volgens cijfers van Eurasian Rail Alliance Index met 31,94 % tegenover 2021. Het containervolume tussen China en Europa in beide richtingen samen bedroeg 386.374 teu tegenover 618.180 in 2021. Oorzaak voor de daling is de geopolitieke instabiliteit, maar ondanks de oorlog blijven de globale trafiekcijfers toch stijgen. (KH)

Toeteractie, Brussels Airport, woon-werkverkeer, Rotterdam en MSC – Flows

Toeteractie, Brussels Airport, woon-werkverkeer, Rotterdam en MSC

Kort, Varia
Koen Heinen
Vaccintransport Brussels Airport
Vaccintransport op Brucargo © Brussels Airport

BTB-ABVV wil overleg rond de snelheidsbeperking voor trucks in Gentbrugge, het vrachtvolume op Brussels Airport is gedaald, de auto verliest licht terrein in het woon-werkverkeer en de EU en de NAVO willen kritieke infrastructuur beter beschermen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login