Aanhoudingen, tankinfrastructuur, slibstort, beloodsing en Total

Kort, Varia
Koen Heinen
Minister Hilde Crevits bevoorraadt elektrische terminaltrekker met waterstof uit mobiel tankstation
Minister Hilde Crevits bevoorraadt elektrische terminaltrekker met waterstof uit mobiel tankstation © Julie Desmet

Vijf aanhoudingen in drugsdossier, betere streefcijfers voor laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen, De Vlaamse Waterweg kan weer slib storten langs de Schelde, Schenk Tanktransport in de prijzen en technisch probleem bij Total.

AANHOUDINGEN –

Na een aantal huiszoekingen in Essen, Hemiksem, Lille, Lokeren, Mortsel, Schelle en Wilrijk, heeft de Federale Gerechtelijke Politie Antwerpen vijf verdachten tussen 31 en 52 gearresteerd voor verhoor. De aanhoudingen kaderen volgens Justitie in een onderzoek naar een criminele organisatie die gelinkt ka worden aan de invoer van cocaïne en hasj via de haven van Antwerpen voor in totaal 5.431 kilogram en een waarde van 141 miljoen euro.  Bij de vijf verdachten bevindt zich volgens HLN ook Jamal S. uit Wilrijk, die al eerder vastzat op verdenking van cocaïnesmokkel. Zijn broer Youssef kreeg ook de politie over de vloer. Hij is een voormalig gemeenteraadslid in Antwerpen voor het toenmalige sp.a. (KH)

TOTAL ANTWERPEN –

Bij het petrochemisch bedrijf TotalEnergies Olefins in Antwerpen is er door een technische storing tijdelijk een verhoogde fakkelactiviteit. Het fakkelen zou moeten verminderen zodra het probleem is opgelost, zo meldt Belga. Hoelang dat kan duren, is nog onduidelijk. Volgens het bedrijf is er geen reden tot bezorgdheid. Het verontschuldigt zich ondertussen voor de geluids- en lichthinder die de fakkel in de wijde omgeving van de site veroorzaakt. (KH)

LAAD- EN TANKINFRASTRUCTUUR –

De Commissie Vervoer van het Europees Parlement heeft zijn steun uitgesproken om de streefcijfers voor laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen in Europa op te trekken. De internationale transportfederatie IRU juicht die houding toe. “De termijnen voor zowel elektrische laadinfrastructuur als waterstoftankaccommodatie zijn vervroegd, hoewel een verplicht systeem voor het reserveren van oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen niet in het compromisvoorstel is opgenomen”, aldus IRU. De internationale transportfederatie roept het Europese Parlement op om de ambitie te volgen. (YDS) 

BELOODSING – 

De Europese Unie overlegt om loodsdiensten op zee vrij te stellen van het Russisch olieverbod dat vanaf december 2022 in werking treedt. De vrijstelling moet tankers met Russische olie aan boord in staat stellen om toch een beroep te kunnen doen op loodsen om de schepen door nauwe vaarwegen te begeleiden en zodus de veiligheid te waarborgen en de milieurisico’s te beperken. De meeste olietransporten vanuit de Russische Oostzeehavens passeren langs de Deense zeestraten. Het vrijstellingsvoorstel zal deze week nog in Brussel ter overweging aan de EU-ambassadeurs worden voorgelegd. (JD)

SCHENK TANKTRANSPORT –

Het Nederlandse tanktransportbedrijf Schenk Tanktransport uit Papendrecht heeft de TVW Award Veilig Transport gewonnen. Volgens de jury stelt het bedrijf veiligheid overduidelijk centraal in de bedrijfsvoering. Ewout Mol, QHSSE Manager bij Schenk Tanktransport, nam de TVM Award in ontvangst. Schenk Tanktransport is een internationaal transportbedrijf met activiteiten en vestigingen in Nederland, België en Duitsland. TVM is gespecialiseerd in transportverzekering en heeft een vestiging in Antwerpen. (KH)

DE VLAAMSE WATERWEG –

Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg mag weer bagger- en ruimingspecie storten op de site langs de Schelde op de grens tussen Kruibeke en Zwijndrecht. De site kwam eind augustus in opspraak omdat er afvalstoffen in de Schelde geloosd zouden worden. Volgens de waterwegbeheerder werden de normen niet overschreden. Twee hoogleraren van de Universiteit Antwerpen hebben ondertussen hun advies inzake de impact van de lozing op het vlak van volksgezondheid en het ecosysteem van de Schelde uitgebracht. Daaruit blijkt dat de impact op beide vlakken zeer beperkt tot nihil is. De Vlaamse Waterweg nam ondertussen al een aantal maatregelen om de lozingen terug te dringen. Het afwateringscircuit van de site werd aangepast waardoor het gezuiverde afvalwater maximaal hergebruikt zal worden door de naburige kleifabriek. (KH)