Sleutelrol voor AET in ontwikkeling satellietsturing Grimaldi

Nieuws, Varia
Bart Meyvis
20220412 Verrebroekdok Antwerp Euroterminal (AET)
Antwerp Euroterminal (AET) in Verrebroekdok © AET

Het Europees Ruimteagentschap (ESA) heeft de Grimaldigroep de opdracht gegeven om een geleidingssysteem op basis van satelliettechnologie uit te werken. Grimaldi wil in een tweede fase het systeem testen op de Antwerp Euroterminal (AET) vanaf 2024. 

Het Europees Ruimteagentschap (ESA) heeft in het kader van het innovatie- en ondersteuningsprogramma NAVISP, de Grimaldigroep de opdracht gegeven voor het GSAB-project (Grimaldi Satellite Assisted Berthing). Dat is gericht op de ontwikkeling en validering van het eerste ondersteunde geleidingssysteem met satelliettechnologie voor aanmeermanoeuvres van grote PCTC-schepen (pure car & truck carriers). ESA gaat hiervoor samenwerken met het Italiaanse ruimteagentschap (ASI).

Internationaal team

Grimaldi Group, met hoofdkantoor in het Italiaanse Napels, zal een internationaal team aansturen. Daarin zit onder andere het Noorse Kongsberg, dat gespecialiseerd is in het ontwerp van signaalontvangst- en verwerkingstechnologie. Ook Radiolabs Consortium maakt er deel van uit, dat, naast de ondersteuning van Grimaldi Group als medehoofdcontractant, het ontwerp zal doen, de uitvoering en de validatie van het systeem onder operationele omstandigheden.

Antwerp Euroterminal

Het GSAB-project zal in een eerste ontwerpfase van achttien maanden de apparatuur ontwikkelen, laboratoriumtests uitvoeren en een testsysteem monteren op een de Grimaldischepen. De tweede fase, die al met de ESA is besproken, gaat in maart 2024 van start. Grimaldi zal dan in de haven van Antwerpen op Antwerp Euroterminal het systeem uitgebreid testen op een van de grote en moderne roroschepen die deel uitmaken van de vloot van de Napolitaanse scheepvaartgroep.

Automatisch aanmeren

GSAB wil met het systeem dat schepen automatisch kunnen aanmeren gebruikmakend van satelliettechnologie en aangestuurd door de nieuwste generatie automatiseringssystemen van het schip. Voor het eerste niveau van autonome navigatie (in de haven van Antwerpen) zal de technologie niet automatisch werken, maar zal zij informatie verstrekken aan de scheepskapitein om de besluitvorming en het aanmeren te vergemakkelijken.

Algemeen directeur van de scheepvaartgroep, Emanuele Grimaldi, uitte zijn tevredenheid over deze overeenkomst met ESA. Ze bevestigt de belangstelling van de Grimaldigroep voor nieuwe technologieën die de efficiëntie en de veiligheid van de scheepsbeheersystemen verhogen.