Maersk, Fluxys lng, WDP Energy, smokkel, hulptransport, Boudewijnsluis

Kort, Varia
Julie Desmet
20220929 Port of Antwerp-Bruges International samenwerkingsovereenkomst Suriname
Kristof Waterschoot ondertekent samenwerkingsovereenkomst met Surinaams havenbestuur © Port of Antwerp-Bruges

Port of Antwerp-Bruges International en Havenbeheer Suriname verlengen hun samenwerking, WDP start een nieuwe businessunit op, Fluxys Belgium boekt 41,1 miljoen euro winst, Maersk is de meest kredietwaardige rederij en de Boudewijnsluis gaat dicht.

PORT OF ANTWERP-BRUGES – 

Port of Antwerp-Bruges International en Havenbeheer Suriname hebben hun samenwerkingsovereenkomst, die in september 2021 werd ondertekend, verlengd. Tijdens het tweede jaar van het partnerschap zullen de activiteiten vooral gericht zijn op de commerciële uitbouw van de havencapaciteit van de Surinaamse havens, inclusief ontwikkelingen op het gebied van olie en gas. Voor Port of Antwerp-Bruges betekent de samenwerking met Suriname een versteviging van de tot nu toe beperkte aanwezigheid in de Caraïbische regio. (JD)

FLUXYS –

De terminal van Fluxys LNG in Zeebrugge versterkt zijn rol van draaischijf voor het Europese aardgasnet. Terwijl in het eerste halfjaar het Belgische verbruik met tientallen procenten daalde, werd er toch 38% meer gas vervoerd door de bijzonder hoge vraag uit Duitsland en Nederland. Nog in verband met de geopolitieke toestand in Oekraïne benadrukt Fluxys Belgium dat zijn relaties met Russische bedrijven – met name het ontvangen van tankers met Russisch gas – verlopen “in overeenstemming met de Europese en nationale gasregulering en volstrekt in lijn met het sanctieregime”. Fluxys Belgium boekte in het eerste halfjaar een omzet van 287,4 miljoen euro ten opzichte van 277,9 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat steeg van 38,3 naar 41,1 miljoen euro. (RJ)

KREDIETWAARDIG –

Maersk is nog steeds de meest kredietwaardige rederij onder de zes andere concurrenten die worden beoordeeld door kredietbeoordelaar Moody’s, zo schrijft analistenbureau Alphaliner. CMA CGM heeft zijn schuld met 40% verminderd sinds de overname van CEVA Logistics in 2019. Ook het Taiwanese Wan Hai is voor het eerst sinds 2015 opgewaardeerd, en daarmee slechts één stap verwijderd van Maersks ‘investment grade’. Ook de Griekse maatschappij Danaos is door Moody’s verhoogd. Maersk, Hapag-Lloyd en Global Ship Lease kregen van Moody’s geen hogere cijfers, maar een verbeterde ‘credit outlook’, van ‘stabiel’ naar ‘positief’. (BM)

WDP –

Logistiek vastgoedgroep WDP heeft een nieuwe businessunit WDP Energy opgestart om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen. Daarnaast maakt het van zijn site in Zellik een Green Mobility Hub en breidt het zijn zonnepanelenpark significant uit. Samen gaat het om een investering van 40 miljoen euro. De projecten worden in-house gestuurd door het Energy & Sustainability Team. De site in Zellik, die wordt verhuurd aan VDP, krijgt een PV-installatie op het dak gecombineerd met een batterij en elektrische laadpalen voor zowel personen- als vrachtwagens. Voor het opschalen van de capaciteit hernieuwbare energie krijgt het logistieke park WDPort of Ghent het grootste zonnedak van Europa, goed voor 150.000 m² en een vermogen van 25 MWp groene energie. WDP streeft naar een totale capaciteit van 250 MWp tegen 2025. (KH)

MISDAAD –

Voor de rechtbank in Brugge verschenen twee zaken rond misdaad in de haven van Zeebrugge. Een 28-jarige Iraniër werd veroordeeld tot zes maanden effectieve gevangenschap nadat hij vier keer op haventerreinen werd betrapt. Tegen twee Indiërs, die eerder in Brussel al tien jaar cel kregen voor mensensmokkel, eist het openbaar ministerie 560.000 euro boete. Volgens het parket trokken ze vanuit India aan de touwtjes van een stroom vluchtelingen naar de buurt van Zeebrugge in 2018. De rechtbank doet uitspraak op 12 oktober. (RJ)

HULPGOEDEREN – 

Een Frans vrachtschip met meer dan 1.000 ton hulpgoederen voor Oekraïne aan boord is op woensdag 28 september 2022 vertrokken uit Marseille. Het is het grootste humanitaire transport van Frankrijk sinds het Russische leger Oekraïne binnenviel. Het schip is geladen met materieel zoals vijftien brandweerwagens en reddingsvoertuigen, waterscooters, apparatuur om mijnen op te ruimen en brugdelen met reservemateriaal. Daarnaast zijn er 25 ton aan medische apparatuur en 60.000 voedselrantsoenen aan boord. De totale waarde van de lading is 10 miljoen euro. Het schip zet koers naar de Roemeense havenstad Constanta aan de Zwarte Zee om daar naar verwachting op 4 oktober aan te meren. Via Suceava, dichtbij de grens met Oekraïne, zal de lading verder over de weg worden vervoerd. (JD/Belga)

BOUDEWIJNSLUIS – 

De Boudewijnsluis op de Antwerpse rechteroever is morgen – vrijdag 30 september 2022 – van 6.00 uur tot 20.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoud. De sluis is dan gesperd voor alle scheepvaart. (JD)