DB Schenker, DHL, aquaplanning, drugs, safe rates en personeelstekort

Kort, Varia
Julie Desmet
DHL Supply Chain Staufenberg
DHL Supply Chain Staufenberg © DHL Supply Chain

DHL Supply Chain neemt een meerderheidsbelang in Monta, een vrachtvliegtuig mist de landingsbaan, DB Schenker zet zijn Franse trailervloot volledig om in megatrailers en BTB-ABVV dringt erop aan bijkomende sociale inspecteurs aan te werven.

PERSONEELSTEKORT –

De Europese Transport Workers’ Federation (ETF) waarschuwt voor de gevolgen in de transportsector bij het openstellen van de EU-arbeidsmarkt voor onderdanen van niet-EU-landen. ETF reageert daarmee op een verklaring uit de State of the Union van EU-commissievoorzitter Ursula Von der Leyen. “Eerst en vooral moeten de slechte arbeidsomstandigheden aangepakt worden op de EU-arbeidsmarkt. Proberen het personeelstekort in de transportsector op te vullen met werknemers uit derde landen, is in dit geval niet de oplossing. Het zet alleen maar de deur open naar meer uitgebuite werknemers.” (YDS) 

PAKJESBEZORGERS – 

BTB-ABVV laat zich positief uit over het politiek akkoord om de mistoestanden in de pakjessector aan te pakken via onder andere minimumvergoedingen en tijdsregistratie. Toch heeft de transportvakbond ook enkele aanvullende opmerkingen. Zo is BTB-ABVV is al lange tijd vragende partij om de tachograafplicht voor de -3,5 tonners in te voeren en dringt het aan op het aanwerven van bijkomende sociale inspecteurs. Tot slot hamert BTB er ook op dat de grote spelers moeten aangepakt worden. “De regering pakt terecht de mistoestanden in de pakjesbedrijven aan, en dat kunnen we alleen maar toejuichen, maar zolang de grote spelers gratis ultraflexibele verzendingen kunnen blijven aanbieden, zullen er zich mistoestanden blijven voordoen.” (YDS) 

DRUGS – 

Het openbaar ministerie heeft vier jaar cel en 8.000 euro boete gevorderd voor elf Nederlanders die in de Antwerpse haven betrapt werden toen ze vermoedelijk een partij verdovende middelen wilden uithalen. De scheepvaartpolitie werd op 26 oktober 2021 rond 19.45 uur naar Kaai 1333 gestuurd. Beveiligingsagenten hadden via de bewakingscamera’s op de kaai verdachte personen opgemerkt die door de omheining zouden zijn gekropen. De politie en de douane hielden een grondige controle en konden twee personen oppakken die zich wilden verstoppen. De uitspraak van het vonnis vindt plaats op 21 oktober 2022. (JD/Belga)

MONTPELLIER – 

Door de slechte weersomstandigheden miste zaterdag 24 september 2022 een vrachtvliegtuig de landingsbaan op de luchthaven van Montpellier. Het kwam met zijn neus in een nabijgelegen meer terecht. Volgens het eerste onderzoek had het cargovliegtuig, dat toebehoort aan West Atlantic, te maken met aquaplaning tijdens de landing. De luchthaven blijft voor onbepaalde tijd dicht voor zowel vracht- als commerciële vluchten. Niemand van de drie inzittenden raakte gewond bij het ongeval. (MDV)

DB SCHENKER – 

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker zal zijn Franse trailervloot volledig omzetten in megatrailers. De eerste 200 megatrailers zijn intussen geleverd. In zijn totaliteit telt de Franse vloot 2.100 opleggers. Door te kiezen voor een trailer met een grotere hoogte, kan een tweede laadvloer worden aangebracht. Daardoor spaart DB Schenker uiteindelijk vele ritten uit. Wanneer de operatie in Frankrijk brengt wat men ervan verwacht, worden alle trailers waarmee DB Schenker in Europa rijdt, geleidelijk aan vervangen door megatrailers. Uiteindelijk gaat het dan om 6.300 stuks. (YDS) 

DHL SUPPLY CHAIN –

Logistiek dienstverlener DHL Supply Chain neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse e-commercespecialist Monta. Bedoeling van de operatie is een internationale uitrol van Monta’s e-fulfilmentdiensten, in het bijzonder voor kleine en middelgrote webshops. DHL Supply Chain versterkt daarmee zijn logistieke activiteiten en benadrukt zijn strategische focus om groei op lange termijn te realiseren via snelgroeiende e-commerce- en e-fulfilmentactiviteiten. Monta telt duizend medewerkers in veertien fulfilmentvestigingen. Vorig jaar verwerkte het 12 miljoen e-commerceorders en realiseerde daarmee een jaaromzet van 100 miljoen euro. (KH)

SAFE RATES – 

Transportvakbond BTB-ABVV dringt aan op de invoering van een ‘safe rates’-systeem zoals dat vandaag al bestaat in Australië en Zuid-Korea. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Het idee is simpel: correcte tarieven voor de transportsector zorgen voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden. Met betere tarieven kunnen bedrijven hun chauffeurs hogere lonen betalen.” Zo kan een chauffeur met een 40 urenweek, in plaats van 60 uren nu, een deftig loon bij elkaar rijden. Minder werken betekent een betere work-lifebalans met een beter uitgeruste chauffeur als gevolg. (YDS)