DSV, ANITA, bpost, Volvo, DPD, haven-jobinfopunt en turboverkeersplein

Kort, Varia
Julie Desmet
DPD pakjes inladen
Bpost laadt pakjes in © bpost Kris Maheu

In Gent is het eerste ‘turboverkeersplein’ van het land geopend, bpost heeft de meerderheid van de aandelen verworven in IMX, DSV is klaar voor nieuwe overnames en MAN heeft een succesvolle test afgelegd met het zelfrijdende vrachtwagensysteem ANITA.

ANTWERP COORDINATION CENTER – 

Port of Antwerp-Bruges (PoAB) heeft uit negen kandidaten drie bouwteams geselecteerd voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van het nieuwe Antwerp Coordination Center (ACC): TM Van Roey Vastgoed, VLAECO en B.C.S Investissement. PoAB verwacht de offertes van de drie kandidaten tegen eind 2022. In het eerste kwartaal van 2023 wil PoAB de opdracht gunnen. De oplevering van het nieuwe havencoördinatiecentrum wordt verwacht na de zomer van 2025. (JD)

TURBOVERKEERSPLEIN – 

In Gent is het eerste ‘turboverkeersplein’ van het land geopend, een geavanceerde variant van de klassieke rotonde met drie rijvakken en slim aangestuurde verkeerslichten. Die investering moet de doorstroming van het verkeer in de Gentse haven verbeteren. “Betere doorstroming, minder files en vlotte bereikbaarheid zijn enorm belangrijk voor onze Gentse haven en voor de Gentse havenbedrijven”, zegt burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld). “We blijven hierdoor aantrekkelijk voor bedrijven om hun centra hier in Gent te bouwen.” De werken hadden een kostenplaatje van 30 miljoen euro. (YDS) 

HAVEN-JOBINFOPUNT – 

Port of Antwerp-Bruges, Havencentrum en VDAB organiseren een bevraging over werken in de haven en de mogelijkheden van een centraal jobinfopunt ‘haven’ voor zowel werkzoekers als werkgevers. IPSOS, die het onderzoek uitvoert, is op zoek naar 120 hr-managers uit het havengebied die willen deelnemen aan de enquête. Dat kan via deze link. (JD)

DSV –

Logistieke reus DSV is klaar voor nieuwe overnames. Dat heeft CEO Jens Bjorn Andersen verkondigd op DSV’s Capital Markets Day: een bijeenkomst voor institutionele beleggers. “DSV zal sneller groeien dan de markt”, aldus Andersen op de vergadering op het Deense hoofdkantoor van DSV. Met de overname van Agility GIL schaarde DSV zich vorig jaar nog in de wereldwijde logistieke top 3. (YDS)

BPOST – 

Bpost heeft de meerderheid van de aandelen verworven in IMX, een in Parijs gevestigd bedrijf dat instaat voor internationale leveringen. Met de overname wil bpost inspelen op de bloeiende wereldwijde e-commerce. De overname zorgt er ook voor dat bpostgroup zijn aanwezigheid in Frankrijk kan verstevigen, operationele synergieën kan ontwikkelen en zijn productaanbod, dat een brede waaier aan diensten omvat, verder kan uitbreiden. (YDS) 

VOLVO TRUCKS – 

Volvo Trucks introduceert een nieuw veiligheidssysteem om kwetsbare weggebruikers, die de dode hoek aan een van de zijden van de truck in gaan, te detecteren. Om stressvolle situaties te voorkomen, introduceert Volvo Trucks nu een nieuw veiligheidssysteem met de naam Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support). Met behulp van een dubbele radar aan weerszijden van de vrachtwagen detecteert het systeem wanneer andere weggebruikers, bijvoorbeeld fietsers, het risicogebied betreden. (YDS) 

DPD – 

Expresvervoerder DPD zal in Duitsland een deel van zijn pakjesvolume per spoor vervoeren, zo meldt VerkehrsRundschau.de. Voorlopig gaat het nog om kleine volumes over een traject tussen de haven van Hamburg en Duisburg. Op termijn zal het project verder uitgebouwd worden en tegen eind 2023 zal 5% van het Duitse DPD-vrachtvervoer met het spoor vervoerd worden. DPD ziet het project als een verdere stap naar vergroening van de activiteiten. Het bedrijf maakt ook al gebruik van elektrische vrachtwagens. Eerder zette DHL Deutsche Post al een deel van zijn pakjes op het spoor. (KH)

MAN – 

Vrachtwagenconstructeur MAN heeft in samenwerking met Deutsche Bahn een succesvolle test afgelegd met het zelfrijdende vrachtwagensysteem ANITA op een testcircuit in München. Het doel van ANITA is autonome vrachtwagens in te zetten om de processen die gepaard gaan met het overzetten van containers van de weg naar het spoor, te stabiliseren. De volgende stap wordt gevormd door intensieve praktijk- en ontwikkelingsritten in het containerdepot van DB Intermodal Services en de DUSS-terminal (Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH) in Ulm-Dornstadt. (YDS)