Medway, ASV, P&O, brexit, lng, PoAB, expansie en Greenpeace

Kort, Varia
Julie Desmet
20220325 Medway trein
Een trein van Medway © MSC

Zeven bestuurders van ASV verlengen hun mandaat, de vrachtvervoersmarkt stijgt in 2021 met 11,2%, de import van lng via de haven van Zeebrugge is bijna verdubbeld en een van de woordvoerders verlaat Port of Antwerp-Bruges. 

MEDWAY – 

Het Single Safety Certificate van Medway Italia, de spoordivisie van rederij MSC, geldt voortaan ook voor België, Duitsland en Nederland. Dat heeft het European Rail Agency (ERA) beslist. In maart raakte bekend dat MSC vanaf juni met een eigen spoorbedrijf start in België onder de noemer Medway Belgium. Het bekomen van het Single Safety Certificate is een belangrijke stap voor het opstarten van de spooractiviteiten in België. (KH) 

ASV – 

Tijdens de online statutaire algemene vergadering van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), die plaatsvond op dinsdag 10 mei 2022, werd de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur bekrachtigd. Zeven bestuurders werden herverkozen en verlengen hun mandaatAnnelies de Jongh (ICL Europe nv), Michael D’haemer (Euro Nordic Agencies Belgium nv), Philippe Oyen (Belgo-Iberian Maritime nv), Catrien Scheers (Fast Lines Belgium nv), Gina Swenters (Kennedy Hunter nv), Tom Verbeke (ONE – Ocean Network Express (Europe) Ltd. – Belgium Branch) en Marc Vervoort (Maersk Line Belgium nv). De raad van bestuur van ASV zal de eerste maal in zijn nieuwe samenstelling vergaderen op dinsdag 7 juni. (JD)

LNG – 

Door de oorlog in Oekraïne is de import van vloeibaar aardgas (lng) via de haven in Zeebrugge in de eerste maanden van 2022 met 47% toegenomen. Zeebrugge voert 15% van de lng in voor Europa. Die komt binnen via pijplijnen uit het VK en Noorwegen, maar ook via schepen. “We zien vandaag nog altijd schepen uit Rusland, maar ook veel meer uit Qatar en Amerika”, vertelt Tom Houtekiet, commercieel directeur bij Port of Antwerp-Bruges. “We zien dat mensen zich aan het voorbereiden zijn indien lng in een van de volgende sanctiepakkettten tegen Rusland zou zitten en voorraden aanleggen. Daarom verhogen Qatar en de VS de leveringen aanzienlijk.” (JD/Belga)

BREXIT – 

North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges (PoAB) hebben de eerste fase van de Brexit goed verteerd. Dat hebben CEO van North Sea Port Daan Schalck en commercieel directeur van PoAB Tom Hautekiet verkondigd. In 2021 verscheepten de Vlaamse havens 27 miljoen ton tussen België en het Verenigd Koninkrijk, een absoluut record. Volgens Schalck en Hautekiet werden beide havenbedrijven goed ondersteund door de overheden en stakeholders. Omdat de brexit gefaseerd werd aangekondigd, konden de douanediensten ook voldoende personeel aannemen om de extra administratie te regelen. (JD/Belga)

WOORDVOERDER – 

Barbara Janssens, tot voor kort een van de woordvoerders van Port of Antwerp, is als account director bij het strategische communicatiebureau FINN aan de slag gegaan. Janssens startte haar carrière als pers- en communicatiemedewerker voor een federaal minister en de International Labour Organization. De laatste jaren specialiseerde ze zich in corporate communicatie bij organisaties als Port of Antwerp en Essent (RWE). (JD)

MINIMUMLOON – 

Ferrybedrijven die Britse havens aandoen, zullen hun werknemers minimaal het Britse minimumloon moeten betalen. Dat heeft de Britse minister van Transport Grant Shapps bekendgemaakt. Ferrymaatschappijen die weigeren om zich aan de nieuwe wetgeving te houden, zullen er niet langer mogen aanmeren. Shapps had eind maart 2022 al aangekondigd met een nieuwe wetgeving op de proppen te komen nadat P&O Ferries in één klap zo’n achthonderd personeelsleden had buitengegooid. Zij werden vervangen door goedkopere werkkrachten. De nieuwe wet zal worden voorgelegd tijdens de volgende parlementaire zitting en zal het voorwerp uitmaken van overleg met de havens en de maritieme sector. (JD/Belga)

EXPANSIE VRACHTVERVOER –

De wereldwijde vrachtvervoersmarkt is in 2021 gestegen met 11,2%. Het gaat om de snelste expansie in de afgelopen tien jaar. Dat stelt Transport Intelligence (Ti) op basis van een analyse van 96 landen en 7 regio’s wereldwijd. Vooral het luchtvrachtvervoer stimuleerde de groei in 2021, terwijl zeevrachtvervoer kampte met congestie in de havens. Voor 2022 wordt verwacht dat de groei zal matigen. Inflatie, de oorlog in Oekraïne en een dalend consumentenvertrouwen zijn factoren die de groeivooruitzichten tegenwerken. (YDS) 

GREENPEACE – 

Zo’n zestig actievoerders van Greenpeace hebben op woensdag 11 mei 2022 de zeesluis in de Nederlandse havenstad IJmuiden geblokkeerd. In de sluis ligt de ‘Crimson Ace’, een schip met zestig miljoen kilo soja uit Brazilië aan boord. Volgens de milieuorganisatie is Nederland de toegangspoort tot Europa voor de invoer van producten als palmolie, vlees en soja voor diervoeder. Die worden vaak in verband gebracht met de vernietiging van de natuur en schendingen van de mensenrechten. De activisten eisen een sterke Europese bossenwet die volledig traceerbare ketens garandeert. (JD/Belga)