Jan De Nul, containerbaan, ‘Eloïse’, ECSA, spoorvervoer en walstroom

Kort, Varia
Julie Desmet
20220531 elektrische ferry 'Eloïse'
De elektrische ferry ‘Eloïse’ aan de kade © EST-Floattech

Jan De Nul zag zijn omzet in 2021 dalen naar 1,7 miljard euro, taxibedrijf V-Tax heeft zijn contract met de stad Gent opgezegd, Västtrafik nam de elektrische ferry ‘Eloïse’ in de vaart en de Container Exchange Route is nog steeds niet in gebruik.

JAN DE NUL – 

Baggergroep Jan De Nul heeft in 2021 de omzet verder zien dalen ten gevolge van de coronapandemie. De omzet daalde van 1,9 miljard euro in 2020 naar 1,7 miljard euro in 2021. De groep boekte een nettoverlies van 20 miljoen euro. In 2020 behaalde Jan De Nul nog een nettowinst van 25 miljoen euro. Jan De Nul zegt wel met vertrouwen naar de toekomst te kijken en wijst op een nieuw orderboekrecord van 4,6 miljard euro eind 2021 met een verdere netto aangroei in 2022. (JD)

V-TAX –

Het Gentse taxibedrijf V-Tax heeft zijn contract met de stad Gent opgezegd om personeelsleden naar havenbedrijven te vervoeren. Dat vernam gemeenteraadslid Ronny Rysermans van schepen Bram Van Braeckevelt tijdens de gemeenteraad. De dienst bestond in het kader van een opdracht van de stad om mensen zonder rijbewijs ook naar de moeilijk bereikbare bedrijven naar de haven te brengen, zodat ze er wel kunnen werken. De stad heeft een tijdelijk alternatief voorzien via vervoersmaatschappij Max Mobiel en gaat tegen 1 juli op zoek naar een vervanger voor V-Tax. (YDS) 

CONTAINERBAAN –

De Container Exchange Route (CER), een zeventien kilometer lange betonnen baan die de verschillende containerterminals op de Rotterdamse Maasvlakte moest verbinden, is een half jaar na de geplande opening nog altijd niet in gebruik, zo meldt FD.nl. Vanaf eind 2021 hadden onbemande vrachtwagens over deze CER moeten rijden. Het onafgewerkte, ambitieuze project ligt nu al een tijdje stil door onduidelijkheid over de kosten, door de onhaalbaarheid van onbemand vervoer en problemen met de IT-koppeling tussen de terminals. Havenbedrijf Rotterdam investeerde al honderd miljoen euro in het project en wilde via de CER een miljoen containers per jaar onbemand gaan vervoeren. (BM)

EUROPEES SPOORVERVOER – 

Volgens cijfers van de Europese spoororganisatie CER is de impact van de covidcrisis nog steeds voelbaar in het spoorvervoer. Zo lagen de volumes in het vrachtvervoer per spoor in Europa in maart 2022 nog bijna 10% lager dan in maart 2019. De omzet daarentegen is tussen december 2021 en maart 2022 zo goed al gestabiliseerd op het precrisisniveau. De CER waarschuwt wel voor de gevolgen van de stijgende energieprijzen. (KH)

ELEKTRISCHE FERRY – 

De Zweedse ferrymaatschappij Västtrafik heeft een vierde elektrische ferry in de vaart genomen. De ‘Eloïse’ wordt aangedreven door een EST-Floattech-batterijsysteem waarmee het schip zes uur volledig elektrisch kan varen. De ferry biedt plaats aan 298 passagiers. Het batterijsysteem kan opgeladen worden via walstroom of via een dieselgenerator aan boord van het schip. Een batterijmanagementsysteem en verschillende mechanische installaties zorgen voor veilige operaties. (KH)

FUEL EU – 

De Europese redersvereniging ECSA en de milieulobby Transport & Environment (T&E) roepen de EU-landen en de leden van het Europees Parlement op om de nodige wijzigingen aan te brengen in de FuelEU Maritime-verordening en om die in overeenstemming te brengen met de EU-klimaatwetgeving en het akkoord van Parijs. ECSA en T&E waarschuwen dat het huidige voorstel van de Commissie voor de invoer van schonere brandstoffen niet ambitieus genoeg is en niet ingaat op de verantwoordelijkheden van andere belanghebbenden dan de Europese reders, zoals de brandstofleveranciers. Als het voorstel in zijn huidige vorm wordt aangenomen, kan het volgens beide partijen de klimaatambitie van de scheepvaart meer kwaad dan goed doen. (JD)