Euronav, Brucargo, Greenpeace, Hongyuan, Amazon, waterbus en groei VK

Kort, Varia
Julie Desmet
Vliegtuig van Hongyuan op Brucargo
Vliegtuig van Hongyuan op Brucargo © Hongyuan

Euronav boekt 43,4 miljoen dollar kwartaalverlies, het vrachtvervoer op Brussels Airport daalt met 14%, Brussel en Vilvoorde willen het potentieel van de waterbus tussen beide steden volop benutten en Amazon pompt 1 miljard dollar in technologie.

EURONAV – 

De Antwerpse olietankerrederij Euronav boekte een nettoverlies van 43,4 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2022. Ondanks de rode cijfers zijn de zaken verbeterd sinds de overeenkomstige periode van vorig jaar, toen Euronav een verlies van 71 miljoen dollar leed. Niettemin kijkt Euronav de rest van het jaar hoopvol tegemoet. Volgens het bedrijf was er aan het eind van het eerste kwartaal sprake van een verdere verbetering van de vrachttarieven. “De ontwrichting veroorzaakt door geopolitieke gebeurtenissen – het conflict in Oekraïne en de westerse sancties tegen Rusland – blijkt een positieve katalysator te zijn. Ze hebben geleid tot een toename van het aantal ton-mijl”, klinkt het. Op 19 mei houdt Euronav zijn jaarlijkse algemene vergadering waarop de aandeelhouders over de benoeming van de raad van toezicht zullen stemmen. (JD)

AMAZON –

De Amerikaanse e-commercegigant Amazon heeft bekendgemaakt dat het 1 miljard dollar (956 miljoen euro) wil investeren in bedrijven die technologieën ontwikkelen op het gebied van logistiek, supplychainmanagement en veiligheid. Concreet moet het om technologieën gaan om de snelheid van e-commerceleveringen te verhogen en de ervaring van werknemers in opslag en logistiek te verbeteren. Amazon kreeg al meermaals af te rekenen met kritiek op de werkomstandigheden in zijn logistieke faciliteiten. (YDS) 

HONGYUAN – 

De Hongyuan Group startte op woensdag 11 mei 2022 zijn eerste vluchten tussen China en Europa via partner Air Belgium. Ze kiezen voor Brussels Airport als nieuwe Europese hub omdat het de strategische toegangspoort tot Europa is. Hongyuan Group opende in oktober het 8.000 m2-grote magazijn, dat als het Europese hoofdkwartier van de Chinese logistieker dient. (MDV)

WATERBUS – 

Brussel en Vilvoorde bekijken hoe ze het potentieel van de waterbus tussen beide steden beter kunnen benutten. De waterbus vaart alleen in de lente- en zomermaanden en is sinds een week terug in de vaart, zo meldt Belga. Volgens Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt en schepen voor Mobiliteit in Vilvoorde Barbara De Bakker, kan het rechtstreekse traject van en naar Brussel een behoorlijke winst opleveren als de waterbus snel genoeg gaat. Het traject tussen Vilvoorde en het Saincteletteplein in Brussel duurt op dit moment een uur en er is vraag naar een snellere verbinding. Om een snellere connectie te hebben dan bus of trein is een snellere boot nodig, maar daarvoor ontbreken de middelen. Minister Van den Brandt wil daarom werk maken van een toekomstproject. (KH) 

BRUCARGO – 

Het totale vrachtvervoer op Brussels Airport is in april 2022 gedaald met 14% ten opzichte van april 2021. Ook bij de volumes luchtvracht is er een daling van 14%. Het volvrachtsegment kent een daling van 30%, terwijl cargo aan boord van passagierstoestellen stijgt met 58% vanwege de stijging van het aantal passagiersvluchten. De expresdiensten zien een daling met 17% door een afzwakkende groei van de e-commercemarkt in West-Europa en de tijdelijke verschuiving van bepaalde vluchten naar andere luchthavens. De getruckte volumes kennen een daling met 14%. Azië blijft de grootste import- en exportregio. (JD)

GREENPEACE – 

De Nederlandse politie beëindigt de blokkade van de ‘Crimson Ace’, een schip met zestig miljoen kilo soja uit Brazilië aan boord, in de Noordersluis in IJmuiden. Klimmers van Greenpeace die nog aan de sluis hangen, worden weggehaald. Burgemeester van Velsen Frank Dales had de milieuorganisatie eerder gevraagd om de actie zelf te stoppen. Greenpeace zei dat het niet zelf weg wil gaan. Het schip is volgens de actievoerders onderdeel van “wereldwijde natuurverwoesting”. (JD/Belga)

VK – 

De economische groei van het Verenigd Koninkrijk is van 1,3% in het laatste kwartaal van 2021 tot 0,8% in het eerste kwartaal van 2022 vertraagd. Het bruto binnenlands product (bbp) is in maart zelfs met 0,1% gedaald. Vooral een daling in de dienstensector en de productie drukte de groei, aldus het Office for National Statistics (ONS). (JD/Belga)