Oosterweel, XPO, binnenvaartcijfers, Renault en bijna-doodervaring

Kort, Varia
Julie Desmet
20220309 Renault Truck T E-Tech
Renault Truck T E-Tech © Renault Trucks

Renault Trucks breidt zijn aanbod van e-trucks uit, op de Belgische vaarwegen werden 41,6 miljoen ton goederen vervoerd, een bestuurder van een rubberboot bijna overgevaren door containerschip en UPM wil bioraffinaderij op Tweede Maasvlakte bouwen. 

RENAULT TRUCKS – 

Vrachtwagenconstructeur Renault Trucks breidt zijn aanbod van elektrische trucks uit. In 2023 start het met de verkoop van twee nieuwe modellen tot 44 ton: de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal vervoer en de Renault Trucks C E-Tech voor de bouwsector. Daarnaast wil het bedrijf inzetten op een ‘360°’-dienstverlening op het vlak van elektrische mobiliteit voor zijn klanten. Tegen 2030 moet de verkoop van Renault Trucks 50% elektrisch zijn en tegen 2040 volledig CO2-neutraal. (YDS) 

BINNENVAART – 

In het derde kwartaal van 2021 werden op de Belgische vaarwegen 41,6 miljoen ton goederen vervoerd. Dat is een daling met 1,4% in vergelijking met het tweede kwartaal, maar 8,8% meer dan het derde kwartaal van 2020. Volgens de cijfers van StatBel was het containervervoer met de binnenvaart in die periode goed voor een volume van 5,8 miljoen ton, 2,2% minder dan het vorige kwartaal, maar een stijging van 7,4% op jaarbasis. De cijfers hebben betrekking op zowel Belgische als buitenlandse schepen. (KH)

XPO LOGISTICS –

XPO Logistics is van plan zijn vrachtbemiddeling en Noord-Amerikaanse wegvervoeractiviteiten op te splitsen in twee beursgenoteerde bedrijven. Dat is een volledige opsplitsing die komt nadat het vorig jaar zijn contractlogistieke activiteiten afsplitste. Het bedrijf zal zijn activiteiten die ladingen van expeditieklanten aan vrachtwagens koppelen, afsplitsen, waardoor XPO zich zal concentreren op de zogenaamde less-than-truckloadbusiness van kleinere spelers. (YDS) 

OOSTERWEELTUNNEL – 

Om het bouwpunt voor de elementen van de Oosterweeltunnel in Zeebrugge droog te krijgen, wordt vanaf april 2022 een extra waterremmende muur geplaatst. Die meerkost van 6,8 miljoen euro is nodig omdat er meer water in de bodem zit dan verwacht. Het aannemersconsortium COTU hoopt de opgelopen vertraging zo snel mogelijk weg te werken. Als alles goed verloopt, zou vanaf eind dit jaar kunnen gestart worden met het bouwen van de tunnelelementen. (RJ)

HERNIEUWBARE BRANDSTOFFEN – 

Havenbedrijf Rotterdam spuit op de Tweede Maasvlakte 55 ha land op voor bedrijven die hernieuwbare brandstoffen en chemische producten maken. Het Finse bedrijf UPM overweegt om hier een bioraffinaderij te bouwen. Een beslissing hierover wordt niet voor het einde van 2022 verwacht. Door dit soort bedrijven bij elkaar te vestigen, ontstaat een cluster van 90 ha dat gebruik kan maken van dezelfde infrastructuur, zoals buisleidingen. Van Oord spuit in totaal 5 miljoen m3 zand op. In juli is het werk naar verwachting klaar. Het zand moet dan nog een halfjaar inklinken voordat er op gebouwd kan worden. Op het zand komt een laag klei en wordt gras ingezaaid, zodat het zand niet wegstuift. (AB)

ONGEVAL – 

Een bestuurder van een rubberboot werd op 6 maart 2022 in Southampton Water bijna overgevaren door een groot containerschip. Volgens plaatselijke berichten kon de man de motor niet starten toen hij zich in het pad van de ‘Al Zubara’ bevond. Hierop sprong hij in het water en zwom hij voor zijn leven om zichzelf in veiligheid te brengen. De persoon in kwestie, die bijna onder water werd gezogen, kon ontsnappen aan het gevaar en werd door een patrouilleboot van de haven van Southampton gered. Passagiers aan boord van een passerende boot hebben de beelden van het incident opgenomen. Die kunt u hier bekijken. (JD)