DHL, Hapag-Lloyd, E17, ‘Delphine’, Carrefour, WDP en biomethaan

Kort, Varia
Julie Desmet
20220310 CLdN Delphine Rotor Sails Norsepower
Impressie van rotorzeilen op roroschip Delphine’ © HR Wallingford

CLdN laat twee ‘rotorzeilen’ monteren op roroschip ‘Delphine’, Hapag-Lloyd boekte een operationele winst van 10,9 miljard euro en WDP heeft drie naburige sites in de industriezone Hoogveld in Dendermonde aangekocht. 

CLDN –

Rederij CLdN laat tegen het jaareinde twee ‘rotorzeilen’ van 35 meter hoog monteren op roroschip ‘Delphine’ (zie foto). Voor de Finse installateur NorsePower wordt dit het zevende schip dat met een rotorzeilsysteem wordt uitgerust. CLdN hoopt met de extra windkracht, het brandstofverbruik en de uitstoot tussen 7 en 10% brandstof te verminderen. De 234 meter lange ‘Delphine’ is met een capaciteit van 8.000 lijnmeters het grootste shortsea-roroschip ter wereld. Het is een vaste gast op diensten tussen Zeebrugge, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. (RJ)

WDP –

Logistiek vastgoedgroep WDP heeft drie naburige sites in de industriezone Hoogveld in Dendermonde aangekocht. De totale oppervlakte bedraagt zo’n 66.700 m². Het gaat om semi-industriële en logistieke panden die allemaal verhuurd zijn aan bouwstaalleverancier Intersig, een onderdeel van het Nederlandse Van Merksteijn. De globale investeringswaarde bedraagt 40 miljoen euro. De acquisitie werd gerealiseerd via de inbreng in natura van 100% van de aandelen van Sigmo nv in WDP voor 36,8 miljoen euro en dat tegen betaling van 1.159.074 nieuwe aandelen WDP. (KH)

CARREFOUR – 

In zijn nieuw distributiecentrum in Willebroek is Carrefour sinds kort aan de slag met de voice-pickingoplossing ZetesMedea. Die moet de pickingefficiëntie en verwerkingssnelheid van producten op peil brengen. Daarmee zorgt het bedrijf voor een efficiënte verwerking van de ongeveer 5.000 dagelijkse onlinebestellingen. Het bedrijf verwacht dat de e-commerceactiviteiten zullen blijven toenemen. (JD)

HAPAG-LLOYD – 

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft zijn financiële resultaten voor 2021 bekendgemaakt. De carrier sloot het boekjaar af met een operationele winst van 10,9 miljard euro. In 2020 bedroeg die nog 2,7 miljard euro. Het nettoresultaat bedroeg 9,1 miljard euro. De omzet steeg tot ongeveer 22,3 miljard euro. De grootste drijvende krachten achter de positieve bedrijfsontwikkelingen waren de hoge vrachttarieven als gevolg van de zeer sterke vraag naar goederen die vanuit Azië werden uitgevoerd. De transportvolumes bleven met 11,9 miljoen teu ongeveer gelijk aan het niveau van 2020. (JD)

DHL –

Deutsche Post DHL heeft in 2021 een recordomzet neergezet van 81,7 miljard euro, goed voor een stijging van 22% ten opzichte van het jaar voordien. Het Duitse concern verwacht dat de groei van de wereldwijde logistieke activiteiten in 2022 zullen aanhouden, maar tegelijkertijd leidt de oorlog in Oekraïne tot onzekerheid. DHL Global Forwarding is een van de logistieke bedrijven die een tijdelijke opschorting van het goederenvervoer van en naar Rusland hebben aangekondigd, met uitzondering van productgroepen zoals medicijnen en levensmiddelen. (YDS) 

BINNENVAART – 

De Nederlandse binnenvaart vervoerde nog nooit zoveel als in 2021. Het ging om 369 miljoen ton aan goederen, +5,8% dan het jaar daarvoor. De vervoerde hoeveelheid goederen naar het buitenland lag 11,3% hoger dan in 2020. Het vervoerde gewicht van droge bulk steeg met 7,6%, van natte bulk met 4,4% en van containers met 2,2%. Dat meldt het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek. (AB)

E17 WEGENWERKEN – 

Tijdens de weekends die beginnen op vrijdag 11 maart en 25 maart 2022 voert het Agentschap Wegen en Verkeer werken uit op de E17 tussen Zwijnaarde en De Pinte in de richting van Kortrijk. De werken starten op vrijdagavond en zijn maandagochtend afgerond. Het verkeer op de E17 richting Kortrijk zal hierdoor overdag twee rijstroken en ’s nachts maar één rijstrook ter beschikking hebben. Het op- en afrittencomplex ‘De Pinte’ blijft open. Maandagochtend 28 maart zijn alle werken afgerond. (YDS)

BIO-LNG – 

De European Biogas Association (EBA), waartoe ook verschillende vrachtwagenconstructeurs en maritieme groepen behoren, juicht toe dat de Europese Commissie de ambitie heeft uitgesproken om de productie van biomethaan tegen 2030 op te drijven tot 35 miljard m3 (bcm) om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas. In 2022 wil de Commissie de productie al verdubbelen. Bio-lng, op basis van biomethaan, is een strategische troef die het koolstofvrij maken van de vervoerssector kan versnellen. (YDS)