Pijpleiding, Grimaldi, Geodis, Suezkanaal, magazijnkrapte, DP World

Kort, Varia
Koen Heinen
Suezkanaal
Suezkanaal © Maersk

De plannen voor de pijpleiding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied worden aangepast, al minstens acht doden op de brandende ferry van Grimaldi, de tarieven van het Suezkanaal gaan omhoog, magazijnkrapte in België en nieuwe spoordienst DP World.

GRIMALDI –

De brand aan boord van de ‘Euroferry Olympia’ van Grimaldi Lines voor de kust van het Griekse eiland Korfu, heeft tot nu toe acht mensenlevens gekost. Drie mensen zijn nog vermist, meldt Belga. De slachtoffers zijn allemaal vrachtwagenchauffeurs. De ferry was onderweg van de Griekse haven Igoemenitsa naar het Italiaanse Brindisi. Aan boord waren 230 passagiers en 51 bemanningsleden. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. (KH)

PIJPLEIDING RUHRGEBIED –

Volgens Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir komen er grondige aanpassingen van de tracés en fundamentele aanpassingen aan de doelstellingen van de geplande pijpleiding tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied, zo meldt Belga. De plannen waren omstreden. Oorspronkelijk was een 45 meter brede reservatiestrook vastgelegd voor het project. Er liggen drie mogelijke tracés voor. De aanpassingen moeten zoveel mogelijk woningen of gebouwen sparen en natuurgebieden vermijden. Er komt ook meer duidelijkheid over welke stoffen door de pijpleiding zullen vervoerd worden. Na de krokusvakantie wordt de knoop doorgehakt. (KH)

VAN CAUWELAERTSLUIS –  

Van dinsdag 1 maart 7.00 uur tot en met woensdag 2 maart 17.00 uur is de Van Cauwelaertsluis op de Antwerpse rechteroever tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is dan gesperd voor alle scheepvaart. Het landverkeer wordt omgeleid via de Van Cauwelaertbrug. (JD) 

RIJSTSTROOM –  

Steeds meer operatoren zijn op zoek naar creatieve oplossingen om de torenhoge prijzen voor containervervoer te omzeilen. De Nederlandse binnenvaartcoöperatie NPRC vervoerde 20.000 ton rijst als bulk met elf binnenvaartschepen van Zuidnatie in de Antwerpse haven naar een afnemer in Frankrijk. De lading kwam rechtstreeks vanuit Myanmar binnen aan boord van de bulkcarrier ‘Jupiter Bay’. (JD) 

GEODIS –

Logistiek dienstverlener Geodis realiseerde in 2021 een recordresultaat. De omzet steeg met 33% tot 10,9 miljard euro in vergelijking met 2019 en met 28% tegenover 2020. De ebitda (winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen en waardevermindering) steeg met 33% tot 948 miljoen euro in vergelijking met 2020. De divisie Freight Forwarding was goed voor een omzet van 4,9 miljard euro, een stijging met 66% tegenover 2019. In Contract Logistics  zorgde de sterk groeiende e-commercemarkt voor een boost in de VS en Europa. De aan e-commerce gelinkte activiteiten vertegenwoordigen al meer dan een kwart van de omzet. (KH)

SUEZKANAAL –

De Suez Canal Authority gaat de toltarieven voor het kanaal voor geladen en ballastschepen optrekken met 10% vanaf begin volgend maand. Volgens de kanaalbeheerder kadert de tariefverhoging in de aanzienlijke groei van de globale handel, de verbeterde scheepseconomie, de ontwikkeling van het Suezkanaal en de verbetering van de transitdienstverlening. Na het vastlopen van de ‘Ever Given’ vorig jaar lanceerde de kanaalbeheerder een investeringsplan voor de uitbreiding van het kanaal voor meerdere miljoenen dollars. (KH)

MAGAZIJNKRAPTE –

De schaarste aan magazijnruimte in ons land zit op een recordpunt. Dat schrijft De Tijd. Uit cijfers van de makelaar CBRE blijkt dat de gemiddelde logistiek-leegstand in België vorig jaar daalde van 1,26 naar 0,76%. De coronapandemie speelt de schaarste aan magazijnen in de hand. Door de groeiende e-commerce is er meer nood aan logistieke centra. (YDS) 

DP WORLD –

Multimodaal operator DP World start een nieuwe spoorverbinding tussen de Boven-Rijn en de haven van Rotterdam in het kader van zijn Europees Inland Network. De eerste trein vertrekt op 14 maart. Er zijn twee roundtrips per week tussen tussen de haven van Rotterdam enerzijds en Germersheim en Stuttgart anderzijds. Het Inland Network van DP World telt twaalf terminals waarvan drie in Duitsland, vier in Zwitserland, twee in België en drie in de Franse Elzas. Die staan in verbinding met de zeehavens via spoor-, binnenvaart- en wegverbindingen. (KH)