Maersk, Lineas, Volta, Interrijn, chauffeur omgekomen en cyberaanval

Kort, Varia
Julie Desmet
20220221 Koningshooikt Lineas
Spooroperator Lineas plant in samenwerking met Natuurpunt een nieuw bos aan in Koningshooikt © Lineas

Expeditors kreeg te kampen met een cyberaanval, Volta Trucks heeft 230 miljoen euro extra aan middelen opgehaald, Interrijn nam Eurokor Barging uit Ridderkerk over en een truckchauffeur kwam om het leven aan boord van de ‘Euroferry Olympia’.

CLECAT – 

Dimitri Sérafimoff (Portmade) werd – als vertegenwoordiger van FORWARD Belgium – herverkozen als voorzitter van CLECATs Customs and Indirect Taxation Institute (CITI). Het betreft een mandaat van twee jaar. Binnen CLECAT CITI worden de Belgische expediteurs ook vertegenwoordigd door senior advisor customs & compliance Jan Van Wesemael en FORWARD Belgium-directeur Olivier Schoenmaeckers. (JD)

CYBERAANVAL – 

Expeditors, dat onder meer actief is op Brussels Airport, is op zondag 20 februari het slachtoffer geworden van een gerichte cyberaanval. Het bedrijf sloot wereldwijd de meeste van zijn besturingssystemen af. Samen met wereldwijde cyberbeveiligingsdeskundigen proberen ze de situatie onder controle te krijgen. Door de aanval kunnen ze bepaalde activiteiten, zoals vrachtzendingen regelen en douane- en distributieactiviteiten beheren, niet uitvoeren. Expeditors kan nog niet aangeven wanneer ze weer operationeel zullen zijn. (MDV)

LINEAS – 

Spooroperator Lineas heeft op zondag 20 februari 2022 in samenwerking met Natuurpunt een nieuw bos met 2.000 bomen aangeplant in Koningshooikt. Ook CEO Bernard Gustin (uiterst rechts op de foto) en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (tweede van links op de foto) waren van de partij. De bomen werden aangeplant op een terrein van 1 ha aan het Fort van Koningshooikt, een onderdeel van de fortengordel rond Antwerpen. Het nieuwe bos sluit aan bij het Waverwoud dat op termijn meer dan 100 ha aansluitend bos zal vormen. Een bos aanplanten verschilt volgens Lineas niet veel van treinen rijden: beide zijn hoogst noodzakelijk in de oplossing van de klimaatproblematiek. (KH)

INTERRIJN-EUROKOR – 

De Nederlandse binnenvaartlogistieker Interrijn heeft Eurokor Barging uit Ridderkerk overgenomen en versterkt zo zijn marktpositie. Beide bedrijven samen vertegenwoordigen een vloot van meer dan honderd schepen en duwbakken en een vervoerd volume van 7,5 miljoen ton (2021). Interrijn is actief in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Eurokor Barging is opgericht in 2003 en is actief in transport van diverse goederen en bevrachting van schepen van 500 tot 4.000 ton. Het vaargebied strekt zich uit van de Benelux en Duitsland tot Frankrijk, Zwitserland en Hongarije. (KH)

DODE – 

Griekse reddingswerkers hebben hun zoektocht naar mogelijke overlevenden aan boord van de brandende ‘Euroferry Olympia’ hervat. De Italiaanse veerboot van Grimaldi Lines vatte op vrijdag 18 februari 2022 vlam voor de kust van het Griekse eiland Corfu. Een vrachtwagenchauffeur kwam om het leven, tien personen zijn nog vermist. In totaal werden er 279 opvarenden gered. Het schip was op weg van de Griekse havenstad Igoemenitsa naar het Italiaanse Brindisi. Vermoedelijk is de brand in de romp van de ferry ontstaan. De oorzaak wordt nog onderzocht. (JD) 

VOLTA TRUCKS –

Volta Trucks heeft 230 miljoen euro extra aan middelen opgehaald bij investeerders. Dat heeft de start-up en producent van de elektrische distributietruck Volta Zero, zelf bekendgemaakt. Volta Trucks heeft voor 2023, het eerste jaar van de serieproductie van de Volta Zero, plannen om 5.000 voertuigen op de markt te brengen. Dat aantal zal oplopen tot 14.000 vrachtwagens in 2024 en 27.000 vrachtwagens in 2025. (YDS) 

MAERSK – 

Rederij Maersk biedt sinds deze week een nieuwe zee-spoor-zeeverbinding tussen het Verre Oosten en Europa. De nieuwe AE66-dienst verbindt Korea, Japan en China met de regio Kaliningrad in Rusland, de Baltische staten en Polen, deels via de zeeroute en deels via de Transsiberische spoorroute. De transittijd bedraagt minder dan twintig dagen tussen Busan en Kaliningrad en de Baltische regio, tegen gemiddeld vijftig tot zestig dagen via de zeeroute. Maersk speelt met de nieuwe verbinding in op de congestie op de zeeroutes tussen het Verre Oosten en Europa. (KH)