Lingang, Euronav, Seafar, Oceaanfonds, Belfast en explosie

Kort, Varia
Julie Desmet
20220203 Zeebrugge Lingang Aertssen Group
Bouw van het logistieke park Lingang in Zeebrugge © Aertssen Group

De lage tankertarieven duwen Euronav in het rood, Bargsten is aangesteld als de nieuwe chief commercial officer bij het Antwerpse Seafar, het aantal bestelwagens in Vlaanderen blijft toenemen en de olietanker ‘Trinity Spirit’ is ontploft en gezonken.

LINGANG – 

Specialist in bouw- en infrastructuurwerken en grondverzet Aertssen Group verspreidt indrukwekkende filmbeelden van de werf voor het logistiek park Lingang in Zeebrugge. Een consortium van aannemers bouwt er een complex van tien modules die samen 76.000 m2 beslaan. Er is nog maar weinig bekend over de invulling met huurders, maar naar verluidt zou het complex in april 2022 operationeel worden. (RJ)

EURONAV – 

De lage tankertarieven bleven de Antwerpse olietankerrederij Euronav in het vierde kwartaal van 2021 in het rood duwen. De omzet kwam uit op 117,4 miljoen dollar tegenover 134,3 miljoen een jaar eerder. Het nettoverlies liep op van 58,2 naar 72,6 miljoen dollar. De tankertarieven blijven volgens Euronav laag, vooral door de omikronvariant die voor problemen blijft zorgen. Niettemin voorziet de rederij beterschap in 2022. “We menen dat het om een tijdelijke pauze gaat. De vooruitzichten voor een sterke heropleving van het olieaanbod, de herbevoorrading van de wereldwijde voorraden en de terugkeer van de consumptie naar de niveaus van 2019, zitten allemaal op schema voor 2022”, verklaarde CEO Hugo De Stoop. (JD)

SEAFAR – 

Janis Bargsten is de nieuwe chief commercial officer bij het Antwerpse scheepsmanagementbedrijf Seafar. Bargsten zal opereren vanuit Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Hij zal de commerciële initiatieven leiden en aansturen om zo Seafar steviger te vestigen binnen de Europese autonome binnenvaart. In zijn vorige functie was hij bij het expeditiebedrijf Flexport als director of sales Germany aan de slag en stond hij vooral in voor de go-to-marketstrategie. (JD)

OCEAANFONDS – 

De Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) steunt het voorstel van Europees parlementslid en rapporteur voor het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) Peter Liese inzake het ‘Oceaanfonds’. Het fonds, dat wordt ingezameld via het EU ETS, zal terugvloeien naar de maritieme industrie om haar decarbonisatieproces te ondersteunen. “De toekomst van de scheepvaart ligt in handen van alle belanghebbenden,” aldus Wilfried Lemmens, algemeen directeur van KBRV. “Het lijdt geen twijfel dat het bereiken van de doelstellingen van het EU ETS de gedeelde verantwoordelijkheid is van zowel scheepseigenaren als bevrachters.” (JD)

INSCHRIJVINGEN – 

Het aantal bestelwagens in Vlaanderen is weer fors toegenomen, terwijl het aantal vrachtwagens is afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. Eind 2020 waren er in het Vlaams Gewest 60.385 vrachtwagens (maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton) en 508.044 bestelwagens (minder dan 3,5 ton) ingeschreven. Ten opzichte van 2005 waren er daarmee 65% meer bestelwagens en 10% minder vrachtwagens. (JD)

BELFAST – 

De haven van Belfast, de grootste haven van Noord-Ierland, profiteert van de brexit. In 2021 is er voor een recordhoeveelheid aan vracht overgeslagen. Dat dankt Belfast vooral aan de ingewikkelde status die Noord-Ierland noodgedwongen heeft gekregen na het vertrek van de Britten uit de Europese interne markt. In totaal werd er 25,6 miljoen ton behandeld. Dat is bijna een tiende meer dan in 2020, toen de aparte brexitstatus nog niet speelde. (JD)

EXPLOSIE – 

De olietanker ‘Trinity Spirit’ is op woensdagochtend – 2 februari 2022 – ontploft en gezonken bij de Ukpokiti Terminal in de Deltastaat, vlakbij de kust van Nigeria. Volgens de eerste informatie bevonden zich tien werknemers aan boord, waarvan er zeven worden vermist. De ‘Trinity Spirit’ is een zogenaamd ‘FPSO-schip’ (Floating, Production Storage and Offloading) dat wordt gebruikt op olievelden op zee om olie of gas te ontginnen, te behandelen of op te slaan. Het schip heeft de capaciteit om tot 22.000 vaten olie per dag te verwerken. Op dramatische beelden die op sociale media zijn gedeeld, is te zien hoe de ‘Trinity Spirit’ in brand staat. (JD)