Jan De Nul, Aerts Trucks, Gosselin, hyperloop, scheepsbrand, waterstof

Kort, Varia
Julie Desmet
20220217 Energy Observer emissievrij vrachtschip ‘Energy Observer II’
Zero-emissievrachtschip ‘Energy Observer II’ © Kadeg-Boucher/Epron Design

Jan De Nul heeft de ‘Pancho’ te water gelaten, aan boord van de autocarrier ‘Felicity Ace’ van MOL is er brand uitgebroken, Gosselin lanceerde een ‘bring-a-friend’-actie en Aerts Trucks is door DAF North-West uitgeroepen tot Best Dealer of the Year.

JAN DE NUL –

Baggeraar Jan De Nul heeft op de Nederlandse scheepswerf Neptune Marine een nieuw waterinjectiebaggerschip te water gelaten. Dankzij de compacte omvang en het diepe baggerbereik van meer dan 20 meter is de ‘Pancho’ uitermate geschikt voor het onderhoud van dieptes in havens. Het schip zal voornamelijk ingezet worden in Argentinië, maar kan ook elders aan de slag. Door zijn compacte omvang is het beter inzetbaar in havens en rivieren. Bij waterinjectiebaggeren wordt water onder lage druk in de ondergrond geïnjecteerd waardoor het bodemmateriaal zich verplaatst. De ‘Pancho’ is samen met een nog in aanbouw zijnde zusterschip het vijfde waterinjectiebaggerschip in de vloot van Jan De Nul. Vanaf maart 2022 is het inzetbaar. (KH)

SCHEEPSBRAND – 

De Portugese Marine meldt een brand in het ruim van autocarrier ‘Felicity Ace’ van de Japanse rederij MOL. Het vuur ontstond ter hoogte van de Azoren op een trip van de Duitse haven Emden naar Rhode Island (Massachusetts). De lading bestaat naar verluidt uit Porsches en Volkswagens. De 22-koppige bemanning kon met reddingsboten de Griekse tanker ‘Resilient Warrior’ bereiken. Vandaar werden ze met een marinehelikopter aan land gebracht. Het schip wordt naar een veilige haven gesleept. (RJ)

ZERO-EMISSIEVRACHTSCHIP –

Het Franse Energy Observer wil tegen 2025 een emissievrij multipurpose-vrachtschip in de markt zetten. In 2018 startte het bedrijf een reis rond de wereld met de ‘Energy Observer I’, een zero-emissiecatamaran. Het vrachtschip ‘Energy Observer II’ (zie foto) is 120 meter lang en 22 meter breed. Het heeft een laadvermogen van 5.000 ton, goed voor 240 teu. Het tussendek biedt 480 lijnmeter voor rorolading. De elektromotor van 4 KW haalt een snelheid van 12 knopen. De brandstofcellen hebben een vermogen van 2,5 MW. Er is tankopslag aan boord voor 1.000 m³ vloeibaar waterstof. Het schip is bovendien uitgerust met zogenaamde ‘wings’ met een oppervlakte van 1.450 m². De actieradius bedraagt zo’n 4.000 zeemijl. Partners in het project zijn onder meer CMA CGM en Air Liquide. (KH)

DAF –

Aerts Trucks werd door DAF North-West uitgeroepen tot Best Dealer of the Year 2022. De DAF concessiehouder met vestigingen in Bornem, Dendermonde en Mechelen haalde het volgens de jury dankzij een sterk ondernemerschap. “Aerts Trucks heeft sinds 2018 sterk ingezet op visibiliteit en klantenservice. De nieuwe vestiging van het bedrijf in Bornem is daar een heel mooi voorbeeld van”, aldus DAF North-West. (YDS) 

GOSSELIN – 

Gosselin Group – dat bestaat uit de twee divisies Gosselin Moving en Gosselin Logistics – lanceerde de ‘bring-a-friend’-actie: een werknemer krijgt een cadeaubon als hij een kennis aanbrengt die vervolgens een contract ondertekent. “We hopen zo onze openstaande vacatures sneller in te vullen met de juiste profielen”, vertelt Karlien Van Molle van hr. “Bij Gosselin zijn er 47 openstaande vacatures. Drie kwart daarvan zijn een rechtstreeks gevolg van de groei van het bedrijf. En er zijn functies die vrijkomen doordat medewerkers doorgroeien naar een andere job binnen het bedrijf.” Het hoofdkwartier van Gosselin ligt aan het Albertkanaal in Deurne. (JD)

EMISSIELOZE DUWBAK – 

Cargill zet vanaf zijn overslag in de Amsterdamse haven, waar cacaobonen arriveren, een emissieloze duwboot plus vier duwbakken in voor het transport over de rivier de Zaan naar zijn tien kilometer verder gelegen cacaofabriek. De duwbak is eigendom van KOTUG en kan bakken met een lading van 4.000 ton duwen. Hij vaart op verwisselbare energiecontainers. De container bij een van de laadhubs vervangen, is een kwestie van minuten. Ook het alternatief van ’s nachts opladen, is aantrekkelijk vanwege de grote kans op energieoverschot in het net. (AB)

LNG – 

Tegen 2030 zal een kwart van de scheepvaart in de Europese Unie op lng varen, zo blijkt uit een nieuwe studie van Transport & Environment (T&E). T&E spreekt over “misplaatste duurzaamheidsdoelstellingen van de EU” en wil dat de Europese beleidsmakers speciale quota invoeren om de vraag naar waterstof als duurzame brandstof te stimuleren. “We verspillen onze kostbare tijd aan gas. We kunnen het ons niet veroorloven om van de ene fossiele brandstof naar de andere over te schakelen. Het zal ons niet naar een nuluitstoot tegen 2050 brengen. Door meer methaan in de atmosfeer te brengen, kan de planeet zelfs sneller opwarmen”, klinkt het. (JD)

HYPERLOOP – 

Het Spaanse bedrijf Zeleros zal zijn hyperlooptechnologie uitrollen in de haven van Sagunto (Valencia) om zijn containertransportsysteem te demonstreren. Het zogenaamde ‘SELF-Booster proefproject’ bestaat uit een testbaan van 60 meter in Spanje en dient voor dynamische demonstraties van het vrachtvervoer in havens en luchthavens via hyperloopsystemen. De hyperloop is een supersnelle vacuümtrein, oorspronkelijk bedacht door Elon Musk van Tesla. Het wordt beschouwd als het transportsysteem van de toekomst. (JD)