D’Ieteren, MSC, E17, Meulestedebrug, Schipdonkkanaal, reddingsoperatie

Kort, Varia
Julie Desmet
190909 Zeebrugge politie actie transmigranten
Politieactie tegen mensensmokkel in 2019 in Zeebrugge. © RJ

Een binnenvaartschipper heeft een vrouw gered uit de Maas, D’Ieteren Group wil 540 miljoen euro op tafel leggen voor Parts Holding Europe, Sinokor sluit verkoopdeal met MSC en de Berendrechtsluis gaat tijdelijk dicht.

BERENDRECHTSLUIS –  

De Berendrechtsluis op de Antwerpse rechteroever is morgen – dinsdag 15 februari – van 8.00 uur tot 18.00 uur buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. Landverkeer wordt omgeleid via de Berendrechtbrug. (JD) 

VROUW IN WATER – 

Een binnenvaartschipper heeft op donderdag 10 februari 2022 bij Gennep (Nederlands Limburg) een vrouw gered uit de Maas. De schipper zag haar in het water liggen en stuurde zijn schip in haar richting. Hij wist de vrouw uit de Maas te halen en naar de kant te brengen. Het slachtoffer had onderkoelingsverschijnselen, maar kon nog zelfstandig ademen. De vrouw is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Volgens de politie is er geen sprake van een misdrijf. (AB)

D’IETEREN –

De Brusselse holding D’Ieteren Group wil 540 miljoen euro op tafel leggen voor Parts Holding Europe: de West-Europese marktleider in de distributie van onderdelen voor bestel- en vrachtwagens. Het bedrijf heeft een sterke positie in Frankrijk, België, Spanje, Italië, Luxemburg en Nederland. Vorig jaar verwierf D’Ieteren Group al een belang van 40% in TVH Parts, de Waregemse wereldmarktleider in onderdelen voor heftrucks en (land)bouwmachines. (YDS)

SCHIPDONKKANAAL –

De Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld en oppositiepartij Vooruit willen dat de reservatiestrook voor de verbreding van het Schipdonkkanaal geschrapt wordt, zo meldt Belga. De verbreding van het kanaal moest een betere binnenvaartontsluiting voor de haven van Zeebrugge verzekeren, maar lokte veel protest uit. Volgens de politici zijn er ondertussen betere alternatieven zoals estuaire vaart via de Westerschelde en moet de reservatiestrook die in de jaren ’70 voorzien werd, geschrapt worden. Naast estuaire vaart zien ze ook alternatieven in spoorvervoer en pijpleidingen voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. (KH)

MENSENSMOKKEL – 

Twee van de vier Roemeense chauffeurs die vorige week uit hun bed werden gelicht op verdenking van mensensmokkelblijven een maand langer aangehouden. Na jaren onderzoek van de Scheepvaartpolitie en de gerechtelijke diensten, bleken ze betrokken te zijn bij transport van transmigranten in containers tussen Zeebrugge en Engeland in 2019. De twee andere verdachten verschijnen dinsdag 15 februari 2022 voor de raadkamer. Een van hen zou binnen een ‘shuntbedrijf’ chauffeurs geronseld hebben om mee te werken. (RJ)

CONTROLE MOBILITY PACKAGE – 

Bij een controleactie van verschillende inspectiediensten langs de E17 in Wetteren zijn afgelopen donderdag – 10 februari 2022 – meerdere inbreuken tegen zwartwerk en een reeks inbreuken op de transportwetgeving vastgesteld, en werden vier illegale arbeiders gespot. Er werden in totaal 94 vrachtwagens gecontroleerd. De focus van de controle lag op de rij- en rusttijden van de chauffeurs, het gebruik van de tachograaf en de naleving van de nieuwe regels die betrekking hebben op detachering in het internationaal wegvervoer in het kader van het Europese Mobility Package. (YDS) 

DEAL VAN HET JAAR – 

Compass Maritime meldt dat de Zuid-Koreaanse rederij Sinokor nu al ‘de verkoopdeal van het jaar’ te pakken heeft. Sinokor verkocht vier containerschepen en bloc aan MSC voor 350 miljoen dollar, een waardestijging van 613%. Het gaat om de ‘Singapore Bridge’, ‘North Bridge’, ‘Baltic South’ en ‘Baltic Bridge’. Sinokor betaalde in 2014 en 2019 oorspronkelijk 49,1 miljoen dollar voor de vier midsize tweedehandsschepen. (JD)

MEULESTEDEBRUG – 

De Gentse Meulestedebrug zal afgesloten zijn voor het verkeer van 28 februari tot en met 4 maart 2022. De grendels van de Meulestedebrug in Gent zijn dringend toe aan vervanging. Tijdens die werken is de brug afgesloten voor alle verkeer. En dan is er stremming voor de scheepvaart, aangezien de brug dan niet bediend kan worden. Omdat de werken een grote impact zullen hebben op de binnenvaart, worden er doorvaartvensters voorzien. (YDS)