Brucargo, bpost, Liege Airport, Alibaba, Alfaport, DHL en binnenvaart

Kort, Varia
Julie Desmet
20220204 Brucargo APA DGL
Air Promotions Agencies © Maïté Blondeel

Roland Palmer leidt de Belgische tak van Alibaba Group, Wallenborn trekt een nieuw gebouw op voor Coastair in Luik, Johan Leunen van Brussels Airport valt in de prijzen en DHL Supply Chain investeert meer dan 13 miljoen euro in pakjesrobotten.

BRUCARGO – 

Om de Digital Green Lane te promoten op Brucargo, ontwierpen Air Cargo Belgium en Brussels Airport een banner voor zeven forwarders (zie foto). Tijdens een bezoek aan enkele leden gaven ze de banner zodat Digital Green Lane altijd zichtbaar is in de kantoren en de magazijnen. Onder meer GEODIS, BDP International, Air Promotions Agencies (zie foto) en Nippon Express Group ontvingen al een banner. (MDV)

ALIBABA – 

Roland Palmer neemt de leiding over de Belgische tak van e-commercegigant Alibaba Group. Palmer werd in januari al aangesteld als algemeen directeur voor het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Noordse landen, nu neemt hij dus ook het roer over in België. De manager is al sinds 2016 aan de slag bij Alibaba. (YDS) 

COASTAIR – 

De Luxemburgse groep Wallenborn investeert in het bedrijvenpark van Luik Logistics en trekt er een nieuw gebouw op voor Coastair, een luchtvrachtmakelaar gespecialiseerd in charter- en reguliere vrachtvluchten. Het nieuwe gebouw wordt ook het hoofdkantoor van Coastair Groep. Om de stijgende vraag naar luchtvrachten op te vangen, breidde Coastair eerder zijn activiteiten uit naar Tongeren met een magazijn van 8.000 m2 bij transportbedrijf Jacobs. (MDV).

AWARD – 

Johan Leunen, cargo & logistics development manager bij Brussels Airport, heeft een award ontvangen van Sichuan Airlines Logistics voor ‘Best Network Development Partner 2021’. “Wij zijn vereerd dat we worden beloond voor onze toewijding en inzet en wij kijken uit naar nog vele jaren van vruchtbare samenwerking”, aldus Leunen. (MDV)

BINNENVAART –

Volgens een rapport van het Nederlandse onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, zullen de kosten voor binnenvaartvervoer in 2022 sterk toenemen. De stijging hangt samen met de stijging van de brandstofprijzen maar ook van andere kostenposten. De kostenstijging zou variëren tussen +5,8% en +12,9%. Schepen in internationale markten zullen een grotere kostenstijging kennen dan schepen actief op de binnenlandse markt. Over kortere afstand zijn de personeelskosten bepalender, over langere afstand de brandstofkosten. Ook in 2021 namen de kosten in de binnenvaart al sterk toe (KH)

ALFAPORT VOKA – 

Werkgeverskoepel Alfaport Voka reageerde scherp op de studie van T&E over de emissies van de Antwerpse haven. “Alle emissies die schepen uitstoten tijdens hun reis naar Antwerpen, worden in die studie tot de emissies van de Antwerpse haven gerekend. Alsof een krant rekenschap zou moeten afleggen over de emissies van alle lezers die met de auto naar de krantenwinkel rijden”, zegt algemeen directeur Stephan Vanfraechem. “De scheepvaart vertegenwoordigt maar 2% van de totale wereldwijde CO2- uitstoot. Transport over zee wordt daarom al jaren terecht gezien als een oplossing voor een duurzame economie. Dat neemt niet weg dat alternatieve brandstoffen, elektrificatie en walstroomvoorziening bovenaan de agenda staan van rederijen en terminals.” (JD)

DHL SUPPLY CHAIN – 

DHL Supply Chain investeert meer dan 13 miljoen euro in pakjesrobotten van Boston Dynamics om zijn magazijnbeheer in Noord-Amerika verder te automatiseren. De robot is speciaal ontworpen om het uitlaadproces van vrachtwagens in distributiecentra te automatiseren. Boston Dynamics zal de komende drie jaar een vloot robots leveren aan meerdere DHL-magazijnen in Noord-Amerika. (YDS) 

NOORD-IERLAND – 

De Noord-Ierse premier Paul Givan van de unionistische partij DUP stapt op. Hij protesteert tegen het Noord-Ierse protocol dat de Britse regering met de Europese Unie heeft onderhandeld in het kader van de brexit. Volgens dat protocol moet Noord-Ierland de regels van de Europese eenheidsmarkt en douane-unie volgen. Op die manier werd een harde grens met Ierland vermeden. De Noord-Ierse unionisten wijzen elke verwijdering van Groot-Brittannië van de hand. (MDV)