Bleckmann, chauffeurstekort, spoorrecord, DKV en ‘Dikke Nordin’

Kort, Varia
Julie Desmet
Het binnenschip Maas krijgt tegen eind 2021 een aandrijving op waterstof
Binnenschip ‘Maas’ © Future Proof Shipping/ Holland Shipyards Group

Het chauffeurstekort in België loopt op tot 5.000, Ecolo-kamerlid Samuel Cogolati vreest dat Liege Airport een draaischijf wordt voor de invoer van dwangarbeid en het Antwerpse drugsproces rond ‘Frank de Tank’ en ‘Dikke Nordin’ is van start gegaan.

CHAUFFEURSTEKORT – 

De internationale transportorganisatie IRU heeft een rapport gepubliceerd over het aanpakken van het chauffeurstekort in Europa. In België wordt het tekort geschat op een vijfduizendtal chauffeurs. De IRU schuift in zijn paper drie oplossingen naar voor om het chauffeurstekort aan te pakken: het imago en de publieke perceptie van de transportsector verbeteren, de werkomstandigheden en sociale omkadering voor chauffeurs bevorderen en het chauffeursberoep verjongen en vervrouwelijken. (YDS) 

BLECKMANN –

De Belgisch-Nederlandse logistieke groep Bleckmann heeft een nieuw distributiecentrum geopend in het Britse Lutterworth. Het is al de vierde site van Bleckmann in het Verenigd Koninkrijk. Het pand in Magna Park heeft een totale vloercapaciteit van 51.000 m². Het openen van het nieuwe distributiecentrum is een gevolg van groeiende aanvragen naar logistieke oplossingen zowel in de Verenigd Koninkrijk als in continentaal Europa. (YDS)

LIEGE AIRPORT –

Drie vliegtuigen afkomstig uit de stad Kashgar in Xinjiang zijn sinds 18 januari 2022 geland in Luik, zo meldt De Tijd. Aan boord hadden ze 75 ton goederen, zoals kleding, kleine elektroapparaten en basisproducten. Ecolo-kamerlid Samuel Cogolati vreest dat de goederen gemaakt werden in Oeigoerse gevangenenkampen. Het risico dat Luik een Europese draaischijf wordt voor de invoer van dwangarbeid is volgens hem reëel. Hij dringt aan op de snelle goedkeuring van een wettelijk kader. (MDV)

DRUGSPROCES – 

Bij de correctionele rechtbank van Antwerpen is het groot drugsproces rond de beruchte figuren ‘Frank de Tank’ en ‘Dikke Nordin’ van start gegaan. Tijdens de eerste van vier procesdagen komt het openbaar ministerie aan het woord. De zaak draait rond een reeks uithalingen van ladingen coke uit de Antwerpse haven. Er is sprake van minstens 2,2 ton coke die via Antwerpen werd ingevoerd. Onder meer telefoontaps, observaties en vervolgens een reeks huiszoekingen zouden de nodige bewijzen hebben opgeleverd over de feiten. (JD/Belga)

FUTURE PROOF SHIPPING – 

Het Nederlandse binnenvaartbedrijf Future Proof Shipping (FPS) zal een tweede zero-emissiebinnenschip ombouwen naar aandrijving op waterstof. In september van 2022 gaat het eerste exemplaar, ‘FPS Maas’, varen tussen Rotterdam en Antwerpen. De ‘FPS Waal’ zal vanaf de zomer van 2023 op groene waterstof varen tussen Rotterdam en Duisburg. Het aandrijfsysteem van dit tweede schip zal geoptimaliseerd worden met het oog op het hogere energieverbruik op de de Rijn. De huidige verbrandingsmotor van het schip wordt vervangen door brandstofcellen, een waterstoftank, een batterijpack en een elektromotor. Het schip kan 200 teu vervoeren. (KH)

LNG-STATIONS –

DKV Mobility biedt zijn klanten vanaf nu toegang tot meer dan 300 lng-stations in tien landen, waaronder België, Nederland en Duitsland. Met ruim twee derde van alle Europese lng-stations in het netwerk is DKV de grootste merkonafhankelijke aanbieder van een lng-netwerk in Europa. (YDS) 

SPOOR NEDERLAND –

In 2021 reden er 46.600 goederentreinen tussen Nederland en Duitsland, het hoogste aantal ooit. Ten opzichte van 2020, toen het spoorvervoer terugliep door de coronacrisis, is dat een stijging met 7%, zo meldt Transport-online.nl. De haven van Rotterdam was goed voor 37.600 goederentreinen, 10% meer dan in 2020. Het spoorvervoer richting België liep met 7% terug tot 12.200 goederentreinen. De overstromingen in juli vorig jaar zorgden voor schade aan het spoornet, waardoor een aantal treinen tussen België en Nederland uitvielen. (KH)