Exmar, Top-Mix, 4D Trans, Eutraco en nieuw tracé Havenspoorlijn

Kort, Varia
Julie Desmet
Doopplechtigheid van Exmars nagelnieuwe 'Flanders Pioneer' in de haven van Houston (Texas)
Doopplechtigheid van Exmars nagelnieuwe ‘Flanders Pioneer’ in de haven van Houston (Texas) © Exmar

4D Trans heeft 158.000 euro opgehaald via WinWinner, Eutraco heeft zijn volledige afval- en materialenbeheer in België ondergebracht bij RPB, het nieuwe tracé van de Havenspoorlijn in Rotterdam is in gebruik en 250 bezwaarschriften tegen Top-Mix.

TOP-MIX – 

Tegen de vergunningsaanvraag voor een breekwerf van Top-Mix aan de zuidelijke havenrand van Zeebrugge, verzamelde Werkgroep Dudzele Actief 250 bezwaarschriften met daarop 300 handtekeningen. Die documenten werden deze maandagmorgen bij Stad Brugge overhandigd aan schepen van ruimtelijke ordening Franky Demon. Al meer dan een jaar probeert recyclagegroep Top-Mix voor een site van 8 hectare een omgevingsvergunning te bekomen. (RJ)

FLANDERS PIONEER – 

Tankerrederij Exmar doopte op 4 november 2021 haar nieuwste VLGC-tanker ‘Flanders Pioneer’ in de haven van Houston. Het volledig gekoelde dual-fuelschip maakte zijn maidentrip van de Chinese scheepswerf naar de Texaanse haven om daar officieel genaamd te worden, in aanwezigheid van de CEO en executive chairman van Exmar, de meter van het schip en een priester (zie foto). De ‘Flanders Pioneer’ is het tweede schip van dit type dat Exmar in gebruik neemt. (ML)

CROWDLENDING – 

Voor de bouw van zijn nieuw magazijn in Torhout heeft de West-Vlaamse transportfirma 4D Trans 158.000 euro opgehaald via het crowdlendingplatform WinWinner. Het volledige kostenplaatje bedraagt 8 miljoen euro. In totaal beslisten 61 personen om deel te nemen aan de campagne. “Het gaat om familie, vrienden en kennissen, maar ook onbekenden die hebben beslist om deel te nemen”, zegt Wim Boydens, zaakvoerder van 4D Trans. De eerste spadesteek van het nieuwe magazijn is gepland voor het voorjaar van 2022. (YDS)

EUTRACO –  

Eutraco heeft begin deze maand zijn volledige afval- en materialenbeheer in België ondergebracht bij Recycling Partners Belgium (RPB) uit Turnhout. “We hebben de ambitie om de logistiek op een ondubbelzinnige wijze te verduurzamen. Een uniform, centraal en gecoördineerd materiaalbeleid doorheen onze hele organisatie draagt daar sterk aan bij”, zegt CEO Serge Gregoir. Hiermee wil hij ook inspelen op de toenemende vraag van de klanten naar duurzame en circulaire totaaloplossingen. RPB is een zusterbedrijf van Recycling Consultants Nederland (RCN). (PhVDo)

DEN HARTOGH LOGISTICS – 

Royal Den Hartogh Logistics zal fuseren met de Aziatische bedrijvengroep MUTO. De Nederlandse tanklogistieker heeft Asia-Pacific (APAC) geïdentificeerd als regio met het grootste groeipotentieel en wil zich er nadrukkelijker op richten. MUTO is actief in Korea, Thailand en Maleisië. Dankzij de fusie zal de groep beschikken over vijf vestigingen in de regio (Seoel, Bangkok, Singapore, Klang en Shanghai). Den Hartogh – dat in ons land een zetel in Zele heeft – wil in Azië zowel diepzee- als intra-APAC-diensten aanbieden. (PhVDo) 

COLIS PRIVE – 

Het Franse pakjesbedrijf Colis Privé, dat onlangs in Willebroek zijn eerste sorteercentrum buiten Frankrijk opende, gaat nu ook in Nederland van start. Colis Privé Netherlands zal een logistieke hub bouwen in Gouda, ten noorden van Rotterdam. De hub, bestaande uit 11.500 m² magazijnen en 1.350 m² kantoren, moet in de loop van het tweede semester van 2022 operationeel zijn. Het sorteercentrum is gericht op D+1 levering in heel Nederland. Colis Privé, dat vorig jaar 64 miljoen pakjes in Frankrijk bezorgde, heeft Amazon als belangrijkste klant. Die heeft ook een belang van 9,65% in het bedrijf. Andere grote klanten zijn Veepee, H&M en Uniqlo. (PhVDo)

NIEUW TRACE HAVENSPOORLIJN – 

Deze maandagochtend – 8 november – is het nieuwe tracé van de Havenspoorlijn in Rotterdam in gebruik genomen. Hiermee is een brug uit de route verdwenen waarvan het railvervoer van en naar de Maasvlakte stevige hinder ondervond. Het nieuwe tracé bestaat onder meer uit een 4 km lang viaduct. Met de ingebruikname verwacht men tot 2030 meer dan een verdubbeling van het railvervoer vanuit Rotterdam naar Duitsland te realiseren. Om het nieuwe tracé aan te sluiten op het bestaande spoor was de Havenspoorlijn de afgelopen week buiten dienst. Volgens branchevereniging Railgood heeft de sluiting de verladers in de Rotterdamse haven zo’n 5 miljoen euro gekost. (AB)

NOORD-IERS PROTOCOL – 

De EU en het Verenigd Koninkrijk (VK) vinden geen compromis over de implementatie van het Noord-Ierse protocol, dat bepaalt dat Noord-Ierland deel blijft uitmaken van de Europese eenheidsmarkt. Volgens de Britse regering zijn de controles op goederen die vanuit het VK in Noord-Ierland komen, onwerkbaar. De Europese Commissie deed onlangs voorstellen om de douanecontroles met de helft en de inspecties op voedselproducten met 80% te verminderen, maar het overleg tussen Eurocommissaris Šefčovič en de Britse brexitminister Frost leverde niets op. (MDV)