Katoen Natie, Boluda, SWINg, brexitafspraken, Haropa en sluis

Kort, Varia
Jonas Van Boxel
AGV (Automated Guided Vehicle) op de Jurong Logistics Terminal van Katoen Natie in Singapore
AGV (Automated Guided Vehicle) op de Jurong Logistics Terminal van Katoen Natie in Singapore © Katoen Natie

Katoen Natie bestelt automatische heftrucks, Boluda Towage breidt de activiteiten in Mauritanië uit, slechts 27 EU-vrachtwagenchauffeurs gaan in op vraag Britse overheid en in Nederland loopt een testproject met automatische goederentreinen.

KATOEN NATIE – 

De Antwerpse logistiekreus Katoen Natie is een partnerschap aangegaan met het Singaporese technologiebedrijf xSquare. Katoen Natie wil pionieren op het gebied van groene logistiek door automatisering en bestelde een reeks nieuwe AGV’s’ (Automated Guided Vehicles) voor diens magazijnoperaties op de Jurong Logistics Terminal in Singapore. De AGV’s kunnen 24/7 opereren en werken op elektriciteit die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van de faciliteit. “XSquare helpt ons om onze productielijnen te optimaliseren en een veiligere en duurzamere toekomst te creëren”, meldt Katoen Natie. (JD) 

ELEKTRONISCH MELDEN BINNENVAART –

Vorig jaar werd voor het elektronisch melden in de binnenvaart in Vlaanderen het meldplatform SWINg uitgerold. Om de sector te helpen om de overstap te maken naar elektronisch melden, organiseert De Vlaamse Waterweg in samenwerking met het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) een drie infosessies. Die vinden plaats op zaterdagen: 9 oktober bij De Vlaamse Waterweg in Merelbeke en op 16 en 23 oktober in het Schipperswelzijn in Antwerpen, telkens van 10.00 uur tot 12.00 uur. Voor info en inschrijvingen kunt u terecht op de website van het platform. (KH)

AUTOMATISCHE TREINEN –

Op de Nederlandse goederspoorlijn Betuweroute loopt nog tot eind 2025 een testproject voor ‘Automatic Train Operation’ (ATO). Het gaat om een samenwerking tussen de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail en DB Cargo. Het Duitse ministerie voor Transport steunt het project met 18,9 miljoen euro. Tijdens de testperiode zullen geautomatiseerde goederentreinen vanop afstand aangestuurd en gecontroleerd worden. Met de automatisering van het goederenvervoer per spoor wordt naar een betere benutting van de spoorcapaciteit gestreefd. Dat moet het spoor concurrentiëler maken tegenover het wegvervoer. Duitsland en Nederland sloten in 2019 een samenwerkingsverdrag voor het bevorderen van het goederenspoorvervoer. (KH)

CHAUFFEURS VK –

Slechts 27 vrachtwagenchauffeurs uit de Europese Unie zijn ingegaan op de oproep van de Britse regering om het chauffeurstekort in de brandstofindustrie op te vullen. Voor die sector worden driehonderd tijdelijke visa uitgereikt. De regering hoopt nog 4.700 EU-truckers later deze maand aan te trekken voor de distributie. De beroepsfederatie RHA twijfelt daar zeer sterk aan. “Dat buitenlandse chauffeurs niet stonden te springen om naar een land terug te keren dat hen eind 2020 dagenlang in mensonwaardige omstandigheden gegijzeld heeft, is geen verrassing”, stelt Philippe Degraef van Febetra. (PhVDo) 

BOLUDA –

Sleepoperator Boluda Towage breidt zijn activiteiten in Mauritanië (West-Afrika) uit. Het bedrijf zal vanaf 1 november 2021 zowel sleep-, afmeer- als loodsdiensten verlenen in de haven van Nouakchott. Onder meer de slepers ‘VB Jamsah’ en ‘Oualata’ zullen er worden ingezet. Boluda heeft nauwe banden met Mauritanië aangezien zijn scheepvaartdivisie, Boluda Lines, in 2003 voor het eerst de haven van Nouakchott heeft aangedaan en sindsdien de ontwikkeling van de haven heeft ondersteund. (JD)

NALEVING BREXITAFSPRAKEN –

Een nieuwe parlementaire vergadering met 35 leden zal op een gestructureerde wijze toezien dat de aangegane verbintenissen rond brexit naar letter en geest worden uitgevoerd. “Het belang van de parlementaire vergadering is niet te onderschatten”, zegt Hilde Vautmans (Open Vld), een van de leden, aan Belga. “Denk maar aan de aanhoudende brexitgerelateerde problemen en de verzuiming van de brexitafspraken langs Britse zijde.” Vorige maand nog kondigde de Britse regering aan dat de controles op goederen die vanuit de EU ingevoerd worden, verder uitgesteld worden tot juli 2022. (MDV)

HAROPA –

In de haven van Le Havre zijn de werken begonnen om cruiseschepen tijdens hun aanloop aan te sluiten op walstroom. Wat nu bekend staat als ‘Hangar 13’ op de Pointe de Floride, wordt omgevormd om hoogspanningsdistributiemateriaal en conversiesystemen te huisvesten. Zo kan de stroomtoevoer aangepast worden aan de noden van een schip. Voor de aansluiting worden ondergrondse kabels van 15 kg aangelegd met vijf verbindingspunten. Zo kunnen de schepen op alle drie de kades van de cruiseterminal aansluiten. (JVB)

BOUDEWIJNSLUIS –  

De Boudewijnsluis op de Antwerpse rechteroever is op donderdag 7 oktober van 7.00 uur tot 18.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. Landverkeer wordt omgeleid via de Meestoofbrug. (JD)