Dat hebben wij vernomen van Nicolas Paulissen, de directeur van de vervoerdersfederatie FNTR. “Het was de eerste ontmoeting van de nieuwe staatssecretaris met de sector. Hij heeft dan ook vooral geluisterd naar onze grieven. Wij hebben hem uitgelegd waarom wij tegen de Péage de Transit zijn; waarom de Franse vervoerders zoveel zorgen hebben; en waarom wij bezorgd zijn om de evolutie van Europa”.
“Over de Ecotaxe zijn we duidelijk geweest: wij zijn radicaal tegen, omdat het nieuwe systeem grote regionale ongelijkheden schept en de heffing, midden een zware crisis, voor ons absoluut niet kan. En wij hebben hem gewezen op het feit dat de invoeringsdatum – 1 januari 2015 – totaal onrealistisch is,” zo zei Paulissen. De meeste uitvoeringsbesluiten van de aangepaste Ecotaxe zijn immers nog niet verschenen.
Volgens Paulissen beseft de regering dat de invoeringsdatum van 1 januari onhaalbaar is, maar wil zij het nog niet toegeven. “Maar in het amendement op de Ecotaxe-wet van juni j.l. heeft ze wel een marge ingebouwd door te stellen dat het systeem in voor 31 december 2015 in voege moet treden,” zo voegde hij er fijntjes aan toe.
Testperiode
Volgens de directeur van de FNTR is het nog steeds voorzien dat op 1 oktober een testperiode intreedt. Ook daarover heerst de onduidelijkheid. Om het systeem te testen, moeten de vrachtwagens immers uitgerust zijn met een ‘on board unit’ (OBU).
Toen vorig jaar van de Ecotaxe werd afgestapt, waren er al 100.000 vrachtwagens in het systeem ingeschreven. “Maar hoeveel OBU’s er geleverd en gemonteerd, is niet geweten,” aldus Paulissen.
Vidalies heeft de vervoerders niet gezegd wanneer zij meer nieuws mogen verwachten over de Péage de Transit. Maar volgens Paulissen “kan het niet anders dat binnen de maand er beweging in het dossier zal komen”.