Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg zet samen met een aantal partners, waaronder Shipit en Blue Line Logistics, een proefproject op om palletvervoer via binnenvaart te stimuleren. Het gaat om vaste palletroutes voor bouwmaterialen.
Samen met Catena Consult, BRIXadvice en de binnenvaartoperatoren Shipit Multimodal Logistics en Blue Line Logistics lanceert De Vlaamse Waterweg het proefproject 'Via Palletto'. Het gaat om vaste vaarroutes voor palletvervoer van bouwmaterialen. Het project wordt gefinancierd door het departement Mobiliteit en Openbare Werken en krijgt de steun van de bouwfederaties Fema en Feproma.
Lijndiensten
In het kader van het proefproject worden lijndiensten opgezet waarbij vrachten van bouwmaterialen gecombineerd worden op palletschepen. De overslag van de verschillende ladingen vindt plaats op vooraf bepaalde routes en afgesproken stopplaatsen, vergelijkbaar met een lijnbus.
Het is de bedoeling het proefproject uit te rollen op twee assen: een oost-westas en een noord-zuidas. De oost-westas bestaat uit het Albertkanaal, de Kempense kanalen, de Schelde, het kanaal Gent-Terneuzen, de Leie en het kanaal Gent-Oostende. De noord-zuidas wordt gevormd door de Schelde, het zeekanaal Brussel-Schelde en het kanaal Brussel-Charleroi.
Kritische massa
Omdat het project alleen rendabel kan zijn als er voldoende kritische massa is voor de vaste lijndiensten, gaan de initiatiefnemers op zoek naar partners zoals bouwproducenten of -handelaars die mee aan de kar willen trekken.
“Het is niet onze bedoeling om bestaande goederenstromen op het water anders te organiseren. Neen, we willen met dit proefproject extra trafiek genereren en meer vracht naar het water krijgen”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
Bij eerdere projecten om bouwmaterialen van de weg naar het water te halen, werd het potentieel op zo’n 6 à 7 miljoen ton geraamd. In het verleden waren er ook al steunmaatregelen voor palletvervoer met de binnenvaart. Verschillende bouwmaterialenhandelaren, zoals Coeck in Niel (zie foto) en Wienerberger in Beerse en Rumst, investeerden in een kade voor de overslag van bouwmaterialen naar de binnenvaart.
Koen Heinen