Tijdens verhardingswerken aan het wegdek van de Brielenbrug in Tisselt bij Willebroek knapten in de nacht van vrijdag op zaterdag een aantal stalen kabels van het hefmechanisme af. Het brugdek kwam daardoor langs de rechteroever omhoog, terwijl het aan de kant van de linkeroever onder het wegniveau zakte. Waterwegbeheerder W&Z zag zich als gevolg daarvan verplicht het scheepvaartverkeer op het Zeekanaal Brussel-Schelde lam te leggen.
Die volledige stremming kon gisterennamiddag worden opgeheven nadat stabilisatiewerken waren uitgevoerd. “Het brugdek met een gewicht van 240 ton steunt op één zijde op de betonrand van het kanaal, en wordt aan de andere zijde onderstut door een tijdelijke metalen constructie. Dit verzekert momenteel een veilige doorgang van de scheepvaart met een doorvaarthoogte tot 10 meter”, zegt W&Z. Dat betekent dat ook binnenschepen met vier lagen containers nog steeds van en naar Brussel kunnen pendelen als ze aan die beperking voldoen. Dat kan wel inhouden dat ze moeten ballasten, wordt daar aan toegevoegd.
Loskoppelen
Intussen liet de waterwegbeheerder de nodige kranen aanrukken om het brugdek in de komende dagen los te koppelen. In een eerste fase zal het brugdek weer in een horizontale positie gebracht worden alvorens weggenomen en op een veilige locatie gelegd te worden voor een grondige inspectie. Die klus zou tegen eind deze week geklaard worden. De beperking qua doorvaarthoogte voor de scheepvaart komt dan te vervallen.
Pas als de brug weer horizontaal staat, kunnen de nodige inspecties gebeuren en kunnen de verdere werkzaamheden worden ingepland, zegt W&Z nog. Over een termijn daarvoor doet de waterwegbeheerder nog geen uitspraak. Alle landverkeer zal intussen omgeleid worden.