Pools tekort van 150.000 chauffeurs drijft transportprijs verder op

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Oost-Europese trekkers - archiefbeeld
Oost-Europese trekkers – archiefbeeld © Bart Timperman

Polen kampt met een tekort van 150.000 vrachtwagenbestuurders. Het oplopende chauffeurstekort betekent ook slecht nieuws voor verladers in ons land en heeft een inflatoir effect op de transportprijs.

Het chauffeurstekort speelt overal in Europa, ook in ons land, maar in Polen loopt het tekort nu al op tot 150.000 chauffeurs. Dat melden lokale autoriteiten. Het tekort loopt onder meer op ten gevolge van het verlies van een flink aandeel Oekraïense chauffeurs die tot voor kort actief waren in Polen. Het merendeel is teruggekeerd, spontaan of verplicht, naar hun thuisland om er de wapens op te nemen in de oorlog met Rusland.

Volgens de beroepsfederaties in ons land heeft het Poolse chauffeurstekort geen of slechts een minieme impact op de transportbedrijven in ons land, maar mogelijk wel op verladers die een beroep doen op Poolse transportbedrijven voor hun trafieken. Uit de meeste statistieken van Viapass over de kilometerheffing voor het tweede trimester van dit jaar (van april tot juni) vormen in Polen ingeschreven vrachtwagens met een aandeel van iets meer dan 10%, de grootste groep na in België ingeschreven vrachtwagens (43%).

Overal chauffeurstekort

Het contingent Poolse chauffeurs dat, al dan niet in onderaanneming, actief is voor Belgische transportbedrijven is volgens de beroepsfederaties beperkt. “Maar dat het chauffeurstekort overal opspeelt, bleek onlangs nog uit een enquête van de internationale transportfederatie IRU”, zegt Febetradirecteur Philippe Degraef. “Een van de mogelijke oplossingen is om verder te gaan kijken dan Oost-Europa om chauffeurs aan te trekken. Uiteraard moeten chauffeurs die hier tewerkgesteld worden altijd aan de Belgische normen betaald worden. Dat is wettelijk zo bepaald.”

Duurder transport

“De rechtstreekse gevolgen van de Poolse problematiek voor onze transportsector zijn beperkt”, beaamt Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “Polen is evenwel een gigantisch transportland. Het groeiende chauffeurstekort, dat eigenlijk overal speelt, heeft ongetwijfeld een inflatoir effect op de transportprijs, ook in ons land.”

Pools tekort van 150.000 chauffeurs drijft transportprijs verder op – Flows

Pools tekort van 150.000 chauffeurs drijft transportprijs verder op

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Oost-Europese trekkers - archiefbeeld
Oost-Europese trekkers – archiefbeeld © Bart Timperman

Polen kampt met een tekort van 150.000 vrachtwagenbestuurders. Het oplopende chauffeurstekort betekent ook slecht nieuws voor verladers in ons land en heeft een inflatoir effect op de transportprijs.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login