Omdat die duurder zijn in onderhoud en er geen Europese deadline is voor de installatie van dergelijke remmen, hebben vroege gebruikers een concurrentienadeel ten opzichte van operatoren die de traditionele remmen blijven gebruiken.Volgens AAE liggen de onderhoudskosten voor ‘stille’ remblokken tot 2.500 euro per jaar hoger, met kortere onderhoudsintervallen.
Enkel Duitsland en Nederland hebben tot nu toe een subsidieregeling voor retrofitten van wagons met de stille remmen. Die subsidies dekken de installatie maar niet de bijkomende operationele kosten. “Bijgevolg, hoe sneller je retrofit, hoe groter het financiële nadeel tegenover diegenen die met luidruchtige wagons blijven rijden”, zegt AAE.
De onderneming pleit voor een subsidiemodel zoals dat in Zwitserland wordt toegepast. De staat subsidieert daar per wagonkilometer en per as om het gebruik van stille remmen kostenneutraal te maken. Bovendien geldt er een deadline tot 2020+ voor de installatie.
Volgens de onderneming is er een Europese oplossing nodig aangezien het spoorvervoer niet stopt aan de grenzen.