
Dit is een ingezonden opiniestuk van Paul Hegge (Belgische Spoorvrachtfederatie).
Bij elke innovatie die goed is voor ons klimaat, zul je mij zien rechtstaan en applaudisseren. Maar om nu onze snelwegen allemaal van bovenleidingen te gaan voorzien, daar ga ik dan weer even van op mijn stoel zitten.
Tegen 2030 moeten we die 10% CO2-uitstoot van vrachtwagens drastisch naar beneden krijgen of we zitten in de nesten. Dus laten we vooral elektrificeren alsof het een lieve lust is. Maar hebben we nu echt duizenden kilometer onderbenut geëlektrificeerd spoor in België gelegd om dan nu nog een keer die massale investering over asfalt te gaan maken?
Want we hebben een eHighway met transport dat geëlektrificeerd en groener is dan de e-vrachtwagen ooit zal zijn: de vrachttrein. Zes keer energie-efficienter dan eender welke vrachtwagen (de wonderen van staal op staal en dus minder frictie) en groen doordat het leeuwendeel elektrisch rijdt en vele keren minder fijnstof uitstoot.
"We zullen hier een waanzinnige fout maken als we niet eerst optimaliseren wat vlak voor onze neus ligt."
Oh ja, en zonder files. Want we kunnen de snelwegen wel gaan elektrificeren, dat lost het fileprobleem niet op. Dan staan we met de huidige transportgroei tegen 2030 gewoon allemaal elektrisch aan te schuiven.
Versta me goed: ook van deze eHighways als concept word ik enthousiast. Maar first things first. We zullen hier een waanzinnige fout maken als we niet eerst optimaliseren wat vlak voor onze neus ligt.
Met een fractie van die 2 miljard euro kun je het Belgische spoornet naar een heel ander niveau tillen en bedrijven helpen om massaal hun containers op een trein te zetten. Elke studie wijst het uit: een euro geïnvesteerd in modal shift naar het spoor, betaalt zich tien keer (!) terug in opbrengsten en vermeden kosten op het vlak van klimaat, fileleed en luchtvervuiling. Dat is echt basic economische realiteit.
Het is eigen aan ons als mens. We steken liever geld in iets dat nieuw en flitsend is dan in voor de hand liggende oplossingen. Dat is een van de redenen waarom we in deze klimaatpenarie zitten. Het spoor is oud als transportmodus en toch is de huidige vrachttrein klimaatvriendelijker dan de meest sexy innovatieve platoonende e-vrachtwagen. Laat staan de gedigitaliseerde en geautomatiseerde vrachttrein waar we nu als sector keihard aan werken, en waar het bloed van elke ingenieur bloed sneller van zal stromen.
First things first
Mijn oproep? Alle buurlanden hebben stevige innovatie- en steunbudgetten voor de modal shift vrijgemaakt (tot wel tien keer meer dan hier) want ze beseffen heel goed waar de oplossing ligt. Laat Vlaanderen en België hier een voorbeeld aan nemen, dan zul je zien hoe onze samenleving over een paar jaar ook zal rechtstaan en applaudisseren voor wat we samen verwezenlijkt hebben. En die bovenleidingen op onze snelwegen kunnen wellicht ook. Maar: first things first.
Paul Hegge
Vertegenwoordiger van de Belgische Spoorvrachtfederatie
www.railfreight.be