Railport Antwerpen werd in 2013 opgericht om het spoorvervoer in de haven te verbeteren en te stimuleren. Het gaat om een gezamenlijk initiatief van het Havenbedrijf Antwerpen, de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en de koepelfederaties Essenscia Vlaanderen en VOKA-Alfaport. De activiteiten van Railport Antwerpen beperkten zich tot nu toe tot studies en proefprojecten met betrekking tot verspreid vervoer. Daar komt nu verandering in.
“Het aandeel van het spoor in de haven bedraagt momenteel 7%. Om een duurzame groei van de haven te kunnen blijven garanderen, moet daar dringend verandering in komen”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen. Doel is het aandeel van het spoorvervoer in de haven de komende jaren te verdubbelen. De aanwerving van van Vliet is een belangrijk stap in dit proces.
Hoofdtaak
De hoofdtaak van Railport wordt het coördineren van verschillende spooractiviteiten in de haven. Railport moet een brug vormen tussen de spoormaatschappijen, havenbedrijven, verladers, terminals en spoorinfrastructuurbeheerder.
Tegelijkertijd met de ontwikkeling van Railport maakt het Havenbedrijf werk van de verdieping van de samenwerking met spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. “We willen samen met hen een nieuw beheermodel voor de havenspoorinfrastructuur ontwikkelen dat de flexibiliteit en efficiëntie van het spoorvervoer moet verbeteren”, zegt Vandermeiren.
Van Vliet
De nieuwe CEO heeft zijn sporen reeds verdiend in de spoorwegsector. In 2004 trad hij in dienst bij de private spooroperator DLC, het huidige Crossrail Benelux. Sinds 2015 was hij daar COO/managing director. “De modal shift ten voordele van het spoorvervoer is een topprioriteit voor de haven van Antwerpen. Ik ben er van overtuigd dat we met Railport de push kunnen geven die nodig is om het spoorvervoer een veel belangrijkere rol te laten spelen”, benadrukt de kersverse CEO.