De Nieuw-Zeelandse groep Mainfreight heeft in Oostende een grote site, die ze overnam tot ze de Nederlandse onderneming Wim Bosman kocht. Die had eerder al Transport Maenhout overgenomen met zijn twee activiteiten: een logistiek centrum van 100.000 m² voor aircoproducent Daikin en een crossdockcenter van 8.000 m² voor distributieactiviteiten.
“Oostende is voor distributie ongunstig gelegen. Om deze activiteiten weer rendabel te maken, hebben we beslist om ze meer landinwaarts te verplaatsen. De keuze viel op een site op het Eilandje in Zwijnaarde, nabij Gent. Die is niet alleen geografisch beter gelegen, maar biedt ook de mogelijkheid om zoveel mogelijk mensen van Oostende mee te krijgen”, zegt branch manager Tom Oosterwaal. Voor de logistieke activiteiten verandert er niets. Het huidige crossdockcenter zal na de verhuis gebruikt worden voor de logistieke diensten.
Het nieuwe crossdockcenter moet nog gebouwd worden. Volgens Oosterwaal is men nu bezig met het regelen van de bouwvergunning. “In principe kan het gebouw van ongeveer 9.000 m² er binnen ongeveer zeven maand staan. De nieuwe site wordt dus rond mei 2018 operationeel.”
“In Evergem, in de zone van het Kluizendok in de haven van Gent, bouwen we ook een logistiek centrum van 30.000 m², waarvan een eerste magazijn van ongeveer 10.000 m² in september is geopend. Dat staat volledig los van het crossdockverhaal”, benadrukt hij.
In Oostende worden ongeveer 60 eigen vrachtwagens ingezet, alsook die van een aantal onderaannemers. Die worden dus naar Zwijnaarde overgeheveld.
Sociaal plan goedgekeurd
Intussen is tussen de vakbonden en de directie een akkoord bereikt over een sociaal plan. Dat is gisteren goedgekeurd door een grote meerderheid van de 90 werknemers die rechtstreeks getroffen worden door de verhuis van distributieactivieten. “Het is een degelijk sociaal plan, die de medewerkers niet alleen flankerende maatregelen biedt, maar ook financiële compensatie”, zegt Birger Victor, vakbondssecretaris van BTB-ABVV.
Het sociaal plan heeft betrekking op 50 chauffeurs, 25 arbeiders crossdock en zes bedienden. Naast aangepaste arbeidstijdregelingen voorziet het sociaal plan de organisatie van collectief vervoer, financiële ondersteuning bij de aankoop van een elektrische fiets en het ter beschikking stellen van bedrijfsfietsen. Daarnaast worden er financiële compensaties voorzien zoals gratis gebruik van het openbaar vervoer, een mobiliteitspremie en een verhuispremie.
Voor de werknemers die de overstap niet kunnen maken zal een oplossing gezocht worden om hen te heroriënteren binnen de vestiging te Oostende.
Philippe Van Dooren