
Spooroperator Lineas lanceert een nieuwe rechtstreekse intermodale verbinding tussen de haven van Gent en Milaan Segrate. Het bedrijf speelt daarmee in op de noden van regionale klanten. Er zijn vijf rondritten per week in elke richting.
De haven van Gent is een belangrijke hub voor Lineas. De spooroperator heeft er ondertussen een 150 man sterk team. “We hadden al regelmatige verbindingen tussen de terminal Intermodale Milano Segrate en Antwerpen, Zeebrugge en Moerdijk. Maar we zagen veel vraag van klanten rond Gent en in de noordelijke kant van Italië naar een slim en ecologisch alternatief voor wegtransport. De truck is nog redelijk belangrijk op die verbinding. De nieuwe verbinding beperkt het ‘first mile’-wegtransport”, zegt Mark van der Loop, business development manager bij Lineas. “We houden ons bezig met commerciële projecten en dan vooral nieuwe connecties. Gent – Segrate is zo’n nieuw product. We staan redelijk versteld van het succes van de nieuwe route. De ‘fill rate’ is momenteel al zeer goed”, legt hij uit.
Elke rit is goed voor ongeveer 22 wagons. Op jaarbasis komt dat overeen met zo’n 11.000 retourritten per vrachtwagen.
Extra capaciteit
Met de nieuwe verbinding biedt Lineas extra capaciteit voor zijn klanten en versterkt het de verbinding tussen Italië en de rest van Europa via het Green Xpress-netwerk. "Het is een intermodale trein die zowel 20’-, 30’-, 40’- als 45’-containers vervoert", zegt van der Loop. Doordat de trein tussen Antwerpen en Segrate niet meer moet omrijden via Gent, verhoogt ook de capaciteit tussen Antwerpen en Milaan.
De trein doet in Gent de Interface Terminal van Stukwerkers aan en rijdt dan via Frankrijk en Zwitserland naar Italië. In Frankrijk werkt Lineas samen met de partners van het Sibelit-netwerk (Lineas, het Franse Fret SNCF, het Zwitserse CFF Cargo en het Luxemburgse CFL Cargo) en vanaf Basel neemt de Zwitserse operator SBB de trein over.
Koen Heinen