Internationaal vervoer door Belgische transporteurs blijft krimpen

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Na het coronajaar 2020 heeft het nationaal transport zich herpakt in 2021. Het internationaal vervoer blijft achteruit boeren. Transportfederaties wijzen de hoge loonlasten in ons land met de vinger.

Een en ander blijkt uit de jaarlijkse conjuctuurstudie van het Instituut voor Wegtransport en Logistiek België (ITLB). Na de opdoffer in het jaar 2020 klom het nationaal vervoer aarzelend uit het dal: de gemiddeld gewogen saldi bedragen -16,9 % in 2020 en +1 % in 2021. Het internationaal vervoer trapt nog altijd achteruit: de gemiddeld gewogen saldi evolueerden van -18,5 % in 2020 naar -1,2 % vorig jaar.

Loonlasten

De beroepsfederaties in ons land verwachten niet snel een kentering voor het tanende internationale vervoer, integendeel. Ze verwijzen naar de hoge loonkosten in ons land als boosdoener voor het afkalvende internationaal vervoer. “Bovendien staat er ons nog een fenomenale automatische loonindexering te wachten door de hoge inflatie. Verladers letten in deze bijzondere tijden nog meer op de prijs”, zegt Philippe Degraef, directeur van beroepsfederatie Febetra. “Het probleem in ons land blijven de hoge loonlasten. We zitten steevast in de top drie van Europa. Ook de gevolgen van het Mobility Package en de nieuwe cabotageregels zullen hun effect hebben. We verwachten dat dit eerder in het nadeel van onze transporteurs zal spelen. Het merendeel van de cabotageritten worden uitgevoerd op Frankrijk. Wanneer die cabotageritten wegvallen door de nieuwe regels is het maar de vraag of ook de heenritten nog uitgevoerd worden.”

Geen illusies

Ook bij Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) wordt voor de negatieve tendens in het internationaal vervoer van Belgische transporteurs naar de loonkost verwezen. “Onze vervoerders zitten met een concurrentienadeel ten opzichte van hun collega’s in andere landen. Onze loonkost blijft de hoogste van de hele Europese Unie. Er zijn absoluut geen gunstige signalen dat dit snel zal veranderen. We hoeven ons op dat vlak geen illusies te maken”, zegt Lode Verkinderen, directeur van TLV.

Verder blijkt uit het rapport van ITLB nog dat de kostprijs van transport in de lift zit. “We moeten niet ver zoeken naar de voornaamste oorzaak van de kostprijsverhogingen. Inderdaad, de vervoersector kreunt onder de stijgende evolutie van de brandstofprijs. Het gaat dan ook om een belangrijke kostenpost. In het nationaal vervoer neemt de brandstofkost gemiddeld 23,9 % in van de totale kostprijs en in het internationaal vervoer bedraagt dat aandeel gemiddeld 22,7 % voor het jaar 2021”, luidt het.

Chauffeurstekort

Ook het gekende chauffeurstekort wordt steeds nijpender. Gemiddeld 35% van de vervoerondernemingen gaf aan een chauffeur te willen aanwerven. In het jaar 2020 is het aanwervingsbeleid op een laag pitje gezet, maar in het jaar daarvoor was het aantal openstaande betrekkingen ongeveer even hoog als in 2021. Het chauffeurstekort is geen nieuwe problematiek, maar het wordt steeds nijpender. De gemiddelde leeftijd van de huidige chauffeurs is vrij hoog en dus moeten bedrijven in toenemende mate op zoek naar vervangers terwijl de instroom ondermaats blijft.

De gemiddelde afstandscoëfficiënt lag gemiddeld iets onder de kaap van 70%. Met andere woorden: gemiddeld wordt ongeveer 30% van de afstand zonder lading afgelegd. Het aantal bedrijven met liquiditeitsproblemen ligt gevoelig lager dan in 2020. Gemiddeld meldt 9,9 % van de vervoerders liquiditeitstekorten in vergelijking met 15,3% in het jaar ervoor.

Investeringen

Het aantal gerealiseerde investeringen is iets afgenomen ten opzichte van voorgaand jaar. Gemiddeld 27,2 % van de vervoerders meldt dat hun bedrijf in de loop van 2021 een investering doorgevoerd heeft in vergelijking met 29,4% in voorgaand jaar. Bij gemiddeld 59% van de bedrijven gaat het om een vervangingsinvestering.

Internationaal vervoer door Belgische transporteurs blijft krimpen – Flows

Internationaal vervoer door Belgische transporteurs blijft krimpen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Na het coronajaar 2020 heeft het nationaal transport zich herpakt in 2021. Het internationaal vervoer blijft achteruit boeren. Transportfederaties wijzen de hoge loonlasten in ons land met de vinger.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.