Waymo begon in 2009 als een Googleproject met de bedoeling om chauffeurloze auto’s te ontwikkelen. Sindsdien hebben diens zelfrijdende auto’s al meer dan 5 miljoen kilometers op de openbare weg gereden in twintig Amerikaanse steden. Daarnaast werden op privéterreinen 20.000 scenario’s met de meest uitzonderlijke en bizarre verkeersomstandigheden uitgetest.
Deze ervaring en opgebouwde kennis wil Waymo nu ook aanwenden om goederen te vervoeren. Het afgelopen jaar zijn tests uitgevoerd in Californië en Arizona (Verenigde Staten), waarbij – met artificiële intelligentie – de software leerde om zware trucks te besturen op vrijwel dezelfde manier als een menselijke chauffeur dat zou doen na jaren van autorijden. “De principes zijn dezelfde, maar de chauffeur moet leren anders te remmen, een bocht nemen, enzovoort. Ook moet hij leren omgaan met de dode hoeken”, zegt Waymo.
Praktijkervaring
Nu lanceert Waymo een pilot in Atlanta, waar zelfrijdende vrachtwagens goederen zullen vervoeren naar de datacenters van Google. De hoofdstad van Georgia is in de VS een zeer belangrijke logistieke hub. “Het is dan ook een perfecte omgeving voor de volgende fase in het testen van onze autonoom rijdende trucks”, zegt het bedrijf.
De tests gebeuren in samenwerking met het logistieke team van Google. Ze zijn niet alleen bedoeld om de technologie verder te ontwikkelen, maar ook om te zien hoe ze best geïntegreerd kan worden in de activiteiten van verladers en vervoerders. Tijdens de testritten zijn er chauffeurs in de cabine om de systemen te bewaken en zo nodig te besturen.
Philippe Van Dooren