Familiebedrijf De Decker – Van Riet uit Malderen zal zes Scania lng-trekkers inzetten voor haar ADR-ritten. Hoewel het Zweedse merk al sinds 2015 trekkers heeft die gecertifieerd zijn voor gevaarlijke transporten, zijn dit de eerste in België.
De Decker – Van Riet is enerzijds gespecialiseerd in personenvervoer en anderzijds in tanktransport voor de grote spelers in de chemische sector. De eerste zes Scania R410 lng-trekkers zijn besteld en er is een mogelijkheid op nog meer bestellingen. Voor Scania zijn het de eerste lng-trucks in België die ingezet zullen worden voor ADR-tanktransporten (gevaargoed).
“Om eerlijk te zijn was de keuze om deze vrachtwagens aan te kopen er eerst en vooral een voor lng. We hebben de verschillende aandrijfvormen voor vrachtwagens geanalyseerd met het oog op duurzaamheid, kosten, inzetbaarheid voor onze klanten en comfort voor onze chauffeurs. Uit die analyse is gebleken dat lng voor ons de meest geschikte toekomstgerichte keuze was. Eens we die beslissing genomen hadden, gingen we op zoek naar een leverancier voor onze lng-trucks, en daar stak Scania er met kop en schouders bovenuit,” zegt Christophe Larock, business unit manager Tanktransport bij De Decker – Van Riet.
Het transportbedrijf baseerde zijn keuze ook op de positieve ervaringen met Scaniabussen van De Lijn, waar de tak voor personenvervoer gebruik van maakt.
Duidelijk communiceren
"We nemen altijd onze verantwoordelijkheid en denken op lange termijn. Dat houdt ook in dat we niet altijd gaan voor de meest voor de hand liggende oplossingen, wel voor de oplossingen die de beste zijn voor de verschillende behoeften van onze klanten, onze medewerkers en het klimaat. Die keuze brengt soms wat uitdagingen met zich mee, maar daarmee willen we tonen dat we doen wat we moeten doen om te realiseren waar we voor staan”, aldus Larock. “De combinatie van lng met ADR-transport kan trouwens perfect. We hebben de afspraak gemaakt met klanten dat we melden wanneer we met een lng-truck op hun terrein komen, maar dat heeft eerder met duidelijk communiceren te maken dan met technische aspecten.”
De eerste Belgische combinatie van lng met ADR komt er vrij laat vergeleken met Nederland. Eind 2015 kreeg Meijndert Transport in Moerdijk de Europese primeur van een ADR-gecertifieerde lng-truck.
Erik De Troyer