Het Nieuw-Zeelandse Mainfreight – die Wim Bosman ongeveer zes jaar geleden overnam – besloot vorig jaar om de site in Oostende te sluiten omdat die niet centraal genoeg lag om de distributieactiviteiten in België rendabel te maken. Door de installatie over te hevelen naar Gent kan het bedrijf jaarlijks maar liefst 1,5 miljoen overbodige kilometers uitsparen. In oktober bereikte het een akkoord met de bonden voor het overhevelen van een deel van het personeel naar Zwijnaarde.
Het gebouw is 10.000 m². “Dat is ongeveer even groot als het crossdockcenter in Oostende, maar dat was meer een opslagplaats met veel laad- en loskades. Het beantwoorde niet meer aan de moderne normen voor een crossdockcenter”, zegt branch manager Frederik Gielis. “Het zal vooral internationale groupage en nationale distributie dienen”.
Voor die activiteiten beschikt Mainfreight over twee crossdocks in België: nu een in Gent en eenn andere in Genk.” Beide locaties werken samen in de distributie, waarbij ze elk een aparte zone van België bestrijken. Ook voor de internationale groepage is er een geografische taakverdeling”, voegt Gielis toe.
Mainfreight-filosofie
“Het nieuwe gebouw is is volledig volgens de Nieuw-Zeelandse Mainfreight-filosofie ontworpen, met aandacht voor personeel. Zo is er een aangename kantine, waar het personeel samen kan eten, wat de werksfeer ten goede komt”, vertelt hij nog. Hoe groot de investering is, wil hij niet kwijt.
De site van Mainfreight is de eerste ontwikkeling van de zone Tech Lane Ghent Logistics in Zwijnaarde. Daar wordt op termijn een heel nieuw industriepark ontplooid. Het nieuwe bedrijventerrein is gelegen op het kruispunt van de snelwegen E40 en E17 en heeft een rechtstreekse op- en afrit aan de R4.
Investeringen
Het is voor Mainfreight de derde investering in België na de opening van een nieuw gebouw in Genk en een logistiek centrum in Evergem, in de zone nabij het Kluizendok in de haven van Gent. Dat is nu 10.000 m² groot, maar kan uitgebreid worden tot 30.000 m². Daar worden zuiver logistieke activiteiten ontplooid.
Daarnaast investeerde Mainfreight het afgelopen jaar in de vernieuwing van de vloot distributietrucks. Het kocht 19 nieuwe distributietrucks en 25 trailers. In totaal beschikt het bedrijf in België over zo’n 50 trucks.
Philippe Van Dooren