De haven van Antwerpen was de eerste bestemming die Contargo North France in 1996 vanop zijn terminal in het Noord-Franse Prouvy in zijn vaarschema opnam. In 2015 werd de nieuwe terminal in Valenciennes in gebruik genomen. Sinds vorig jaar zet de operator in totaal zeven binnenschepen in op de range tussen Duinkerke en Rotterdam. Wekelijks vervoeren die 850 teu.
In 2016 werd een trafiekstijging met 30%, of 20.000 teu, genoteerd in vergelijking met 2015. Op de Escaut Valenciennes Container Terminal steeg het overslagvolume met 28% in vergelijking met 2015. Omdat de terminal tegen zijn capaciteitslimiet aanleunt, is een uitbreiding gepland van de huidige capaciteit naar 120.000 teu op jaarbasis.
Vorige zomer testte Contargo op de binnenvaartverbinding tussen Noord-Frankrijk en Antwerpen voor het eerst een containertransport met drie lagen containers. Daardoor steeg de capaciteit van het ingezette binnenschip van 72 teu naar 84 teu. Door de gabarietbeperking van de Pont des Trous in Doornik is het varen met drie lagen containers echter niet voor elke type schip weggelegd.
Voor dit jaar verwacht Contargo een verdere positieve ontwikkeling van zowel de overslag als het binnenvaartvervoer vanuit Noord-Frankrijk naar de noordelijke zeehavens.
Koen Heinen