Een gerucht als zou de terminal geen containers meer mogen lossen of laden, wordt door operations manager Toon Pauwels ontkend. “Wij mogen containers lossen en laden maar momenteel vinden onderhoudswerken plaats aan onze enige kraan. We maken bovendien van de gelegenheid gebruik om isolatiewerken uit te voeren. De terminal blijft ondertussen gewoon open”, zegt hij.
Meerhout
De containerbarges worden zolang afgeleid naar BCTN Meerhout. “Antwerp East Port heeft om support gevraagd om de klanten te kunnen blijven bedienen. Wij ondersteunen hen”, bevestigt David Huybrechts van BCTN.
Hoelang de afleiding van schepen zal duren, is niet duidelijk. “Ze hebben ons gevraagd om een aantal schepen te behandelen en wij doen dat. Er is niet over een termijn gesproken”, zegt Huybrechts. Bij Antwerp East Port is voorlopig niemand bereikbaar om op die vraag een antwoord te geven.
Dagvaarding
Tegen de terminal loopt al sinds de opstart in 2013 een klacht van omwonenden voor geluidsoverlast. Dat leidde al tot een aanpassing en zelfs een vernietiging van de milieuvergunning. In december 2016 kreeg de terminal een nieuwe milieuvergunning met beperkte openingsuren. In oktober 2018 leidde het aanslepend conflict tot een dagvaarding door DP World van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) en concessiegever De Vlaamse Waterweg. De terminaloperator zou een bedrag van veertig miljoen eisen omdat de terminal niet optimaal kan gebruikt worden en daardoor verlieslatend is. Geen van de betrokken partijen wilde toen commentaar geven. Het dossier zou ondertussen in handen zijn van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA).
Koen Heinen