Binnenschip op waterstof vaart vanaf 2021 tussen Rotterdam en Meerhout
De vergroening in de binnenvaart gaat traag maar zeker. Het event ‘Green Inland Shipping’ dat woensdag in de haven van Brussel plaatsvond, leverde het tastbare bewijs. Op het event – georganiseerd door de belangrijkste Europese binnenvaartorganisaties in samenwerking met de Europese Commissie en de Haven van Brussel – lagen een vijftal, overwegend Nederlandse, schepen met alternatieve brandstoffen en aandrijving langs de kade aangemeerd. Het ging onder meer om de ‘Sendoliner’ met een combinatie van batterijvoeding en dieselmotor, de ‘Ecotanker III’, die vaart op een met lng aangedreven motor in combinatie met elektromotoren, de ‘Wantij’, die uitgerust is met twee aangepaste Euro6-vrachtwagenmotoren, de ‘Emeli’ die vaart op een combinatie van waterstof en diesel/elektriciteit, en de ‘Hydroville’, het passagiersvaartuig van CMB dat eveneens op waterstof gemengd met diesel vaart.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.