Mont Blanctunnel sluit begin september voor drie maanden

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Mont Blanctunnel
Mont Blanctunnel © Afbeelding van Luca Chiartano via Pixabay

De Mont Blanctunnel, een belangrijke verkeersas tussen Frankrijk en Italië, zal gesloten zijn tussen 4 september en 18 december. Ook in 2024 gaat de tunnel dicht voor zware renovatiewerken. Dat meldt uitbater ATMB.

De bekende tunnel onder de Alpen is zowat zestig jaar oud. Dagelijks bewegen duizenden voertuigen zich voort op het traject van 11,6 kilometer. “Eenmalige reparaties volstaan niet langer”, zegt Grégory Schwarshaupt van ATMB. “We hebben ervoor gekozen om de tunnel een tweede leven te geven.”

De eerste twee fases van de werken beperken zich tot amper 10% van de tunnel, zo bericht Belga. Die fase moet duidelijkheid scheppen over het meest efficiënte schema voor de resterende 90%. Hoeveel tijd de werken in 2024 in beslag kunnen nemen, is voorlopig niet duidelijk.

Wegvervoer

Eind vorig jaar veroorzaakten berichten over mogelijke sluitingsscenario’s in de Italiaanse pers enige bezorgdheid. Italiaanse zakenlui vreesden dat zo’n sluiting de economie van het land op de knieën zou krijgen. Volgens het Alpine Territories Agency gaat ongeveer 92% van de goederen die tussen Frankrijk en Italië circuleren over de weg.

Mont Blanctunnel sluit begin september voor drie maanden – Flows

Mont Blanctunnel sluit begin september voor drie maanden

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Mont Blanctunnel
Mont Blanctunnel © Afbeelding van Luca Chiartano via Pixabay

De Mont Blanctunnel, een belangrijke verkeersas tussen Frankrijk en Italië, zal gesloten zijn tussen 4 september en 18 december. Ook in 2024 gaat de tunnel dicht voor zware renovatiewerken. Dat meldt uitbater ATMB.

De bekende tunnel onder de Alpen is zowat zestig jaar oud. Dagelijks bewegen duizenden voertuigen zich voort op het traject van 11,6 kilometer. “Eenmalige reparaties volstaan niet langer”, zegt Grégory Schwarshaupt van ATMB. “We hebben ervoor gekozen om de tunnel een tweede leven te geven.”

De eerste twee fases van de werken beperken zich tot amper 10% van de tunnel, zo bericht Belga. Die fase moet duidelijkheid scheppen over het meest efficiënte schema voor de resterende 90%. Hoeveel tijd de werken in 2024 in beslag kunnen nemen, is voorlopig niet duidelijk.

Wegvervoer

Eind vorig jaar veroorzaakten berichten over mogelijke sluitingsscenario’s in de Italiaanse pers enige bezorgdheid. Italiaanse zakenlui vreesden dat zo’n sluiting de economie van het land op de knieën zou krijgen. Volgens het Alpine Territories Agency gaat ongeveer 92% van de goederen die tussen Frankrijk en Italië circuleren over de weg.