2022 – Transportbedrijven krijgen het lastig om zaken te doen

Nieuws, Transport
Charlotte De Noose
Continental vrachtwagenchauffeur tachograaf
Vrachtwagenchauffeur © Continental

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Charlotte De Noose:

Als eindredacteur schrijf ik zelf geen artikels voor Flows, maar ik zie ze natuurlijk wel passeren. Wat mij vooral opviel tijdens het voorbije jaar 2022, zijn de opgelegde (overheids)maatregelen waar transportbedrijven telkens weer mee geconfronteerd worden.

Ook het feit dat transportbedrijven steeds meer tegenwind krijgen van buurtbewoners en actiegroepen in de zones waar ze druk in de weer zijn, maakt het er voor hen niet makkelijker op. Integendeel, het wordt alsmaar lastiger voor transportbedrijven om zaken te doen.

Ik denk ook aan de automatische loonindexering van bijna 11% en de nieuwe functieclassificaties voor vrachtwagenchauffeurs. Die zullen de loonkost verder opdrijven vanaf 1 januari 2023. Dat verzwakt de sowieso al tanende concurrentiepositie van onze transportbedrijven in de Europese markt. Daarbovenop komen nog de prijsstijgingen van onder meer diesel en AdBlue. Ook die jagen de kostprijs van wegtransport de hoogte in.

Een subsidie voor laadpalen voor e-trucks is dan wel in de maak en de verschillende overheden gewagen van de eerste subsidies voor de aankoop van emissievrije vrachtwagens. Toch lijkt ons land ook op dat vlak achterop te hinken.

Het stemt tot nadenken dat bedrijven die zo cruciaal zijn voor onze economie, hun plannen niet kunnen waarmaken door heel wat onzekere factoren waar ze maar weinig vat op hebben.

2022 – Transportbedrijven krijgen het lastig om zaken te doen – Flows

2022 – Transportbedrijven krijgen het lastig om zaken te doen

Nieuws, Wegtransport
Charlotte De Noose
Continental vrachtwagenchauffeur tachograaf
Vrachtwagenchauffeur © Continental

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Charlotte De Noose:

Als eindredacteur schrijf ik zelf geen artikels voor Flows, maar ik zie ze natuurlijk wel passeren. Wat mij vooral opviel tijdens het voorbije jaar 2022, zijn de opgelegde (overheids)maatregelen waar transportbedrijven telkens weer mee geconfronteerd worden.

Ook het feit dat transportbedrijven steeds meer tegenwind krijgen van buurtbewoners en actiegroepen in de zones waar ze druk in de weer zijn, maakt het er voor hen niet makkelijker op. Integendeel, het wordt alsmaar lastiger voor transportbedrijven om zaken te doen.

Ik denk ook aan de automatische loonindexering van bijna 11% en de nieuwe functieclassificaties voor vrachtwagenchauffeurs. Die zullen de loonkost verder opdrijven vanaf 1 januari 2023. Dat verzwakt de sowieso al tanende concurrentiepositie van onze transportbedrijven in de Europese markt. Daarbovenop komen nog de prijsstijgingen van onder meer diesel en AdBlue. Ook die jagen de kostprijs van wegtransport de hoogte in.

Een subsidie voor laadpalen voor e-trucks is dan wel in de maak en de verschillende overheden gewagen van de eerste subsidies voor de aankoop van emissievrije vrachtwagens. Toch lijkt ons land ook op dat vlak achterop te hinken.

Het stemt tot nadenken dat bedrijven die zo cruciaal zijn voor onze economie, hun plannen niet kunnen waarmaken door heel wat onzekere factoren waar ze maar weinig vat op hebben.