2022 – Chauffeurstekort alsmaar nijpender

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagenchauffeur achter het stuur
Vrachtwagenchauffeur aan het stuur © Bart Timperman

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Yannick De Spiegeleir:

De veelvuldige recordstijgingen van de transportprijs markeren het wegvervoer anno 2022. Toch loert er volgens heel wat transportondernemers een nog grotere uitdaging om de hoek: het groeiende chauffeurstekort.

Neen, nieuw is het chauffeurstekort niet, maar het voorbije jaar werd het probleem weer een stuk nijpender. Tekenend zijn de getuigenissen van transportbedrijven die een deel van hun vrachtwagenvloot noodgedwongen onbenut laten omdat ze simpelweg niet de chauffeurs vinden om er mee te rijden. En de toekomst voorspelt niet veel goeds: volgens internationale transportfederatie IRU zal het chauffeurstekort tegen 2026 verdrievoudigen in Europa.

Appreciatie

Dé wonderoplossing bestaat niet, maar bedrijven gaan wel op zoek naar verschillende recepten om het beroep aantrekkelijker te maken: van extralegale voordelen tot een flexibeler werkkader of een wetenschappelijk onderzoek naar stress. Misschien nog het meest hoopgevende signaal is de massale interesse voor de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Waardering blijft immers de drijfveer om mensen aan boord te houden. Al is ook daar nog veel werk aan de winkel. Te beginnen met: elke snelwegparking uitrusten met sanitaire voorzieningen.

2022 – Chauffeurstekort alsmaar nijpender – Flows

2022 – Chauffeurstekort alsmaar nijpender

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagenchauffeur achter het stuur
Vrachtwagenchauffeur aan het stuur © Bart Timperman

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Yannick De Spiegeleir:

De veelvuldige recordstijgingen van de transportprijs markeren het wegvervoer anno 2022. Toch loert er volgens heel wat transportondernemers een nog grotere uitdaging om de hoek: het groeiende chauffeurstekort.

Neen, nieuw is het chauffeurstekort niet, maar het voorbije jaar werd het probleem weer een stuk nijpender. Tekenend zijn de getuigenissen van transportbedrijven die een deel van hun vrachtwagenvloot noodgedwongen onbenut laten omdat ze simpelweg niet de chauffeurs vinden om er mee te rijden. En de toekomst voorspelt niet veel goeds: volgens internationale transportfederatie IRU zal het chauffeurstekort tegen 2026 verdrievoudigen in Europa.

Appreciatie

Dé wonderoplossing bestaat niet, maar bedrijven gaan wel op zoek naar verschillende recepten om het beroep aantrekkelijker te maken: van extralegale voordelen tot een flexibeler werkkader of een wetenschappelijk onderzoek naar stress. Misschien nog het meest hoopgevende signaal is de massale interesse voor de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Waardering blijft immers de drijfveer om mensen aan boord te houden. Al is ook daar nog veel werk aan de winkel. Te beginnen met: elke snelwegparking uitrusten met sanitaire voorzieningen.